robertsson |
2011-12-20 07:10 |
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU
(Inlägg 20427954)
På nått sätt så har Apple lyckas kränga sig ur detta med alla operatörer? Senast när vi köpte in dessa så var de stenhårt 1år från Apple enligt Telia. Köpte in ett par hundra nallar så det är inte så att jag pratade med en eventförsäljare på coop när de gäller garantin.
|
Apple har möjligtvis lyckats hjärntvätta några säljare. I Sverige gäller Svensk lag och i detta fall konsumentköplagen (1990:932). Sedan får Apple tycka/säga precis vad dom vill, ändå gäller Svensk lag. En av grundstenarna i lagen är att den inte går avtala bort.
Om man köper i en butik, oavsett om det är Telia, Phonehouse eller Expert så är den klassiska frasen "vi ska kolla om apple godkänner". FEL! Du som kund har ingått ett avtal med butiken. Kvittot är ditt avtal och konsumetköplagen är avtalstext. Du har INTE ingått avtalet med Apple, alltså är reklamationen en fråga mellan DIG och BUTIK. Vad Apple säger är HELT OINTRESSANT för dig.
Det är skrämmande att folk går på detta bondfångeri. Jag ska göra en jämförelse.
Du tar ett jobb, tjänar pengar och bestämmer dig för att låna pengar till ett hus. Du går till banken och tar ett lån (avtal mellan dig och banken). 6 mån senare blir du av med jobbet och får inte ihop pengar till avbetalningen till banken. Då funkar det inte att gå till banken och säga att man har blivit av med jobbet och be banken snacka med din arbetsgivare istället om han kan betala lånet för du har inte råd. Arbetsgivaren är inte avtalspart och har inget med ditt lån att göra. DU har lånat pengar och DU är ansvarig för att pengarna kommer in.
Precis på samma sätt är inte Apple avtalspart när du köper mobil. Det är BUTIKEN som sålt den och BUTIKEN som ska lösa det för dig (hur och med vem är inte ditt problem). Hur butiken sedan löser det med sina leverantörer är inte ditt problem, på samma sätt som banken inte bry sig hur du får fram pengar till lånet.
|