Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tangentbord for programmerare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-14, 22:24 #11
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Förstår inte riktigt hur folk klarar av tangentbord med så små knappar, hur kommer det sig tror ni?

Är ni uppfödda med laptops, eller är det bara något som ni tycker ser bättre ut?

Måste säga det att jag skriver mycket snabbare, och hittar knapparna lättare på ett tangentbord med uppskjutna knappar.

Har testat flera med små knappar, som vissa nämnt i tråden, och klarar verkligen inte av att skriva snabb kod på dom.

Det kanske duger för att chatta eller skriva på forum, men spelar man eller kodar tycker jag personligen att det måste vara på med höga knappar.
Kekke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-15, 01:05 #12
njoy njoy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
njoy njoy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Peronligen gillar jag ett platt tangentbord med korta tangenter. Så lite muskelkraft som möjligt att lyfta fingrar etc.
http://www.logitech.com/sv-se/keyboa...d/devices/4740

Bakbelysta tangenter så man ser om nätterna.

Senast redigerad av njoy den 2011-12-15 klockan 01:09
njoy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-15, 08:06 #13
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Kekke Visa inlägg
Förstår inte riktigt hur folk klarar av tangentbord med så små knappar, hur kommer det sig tror ni?
Kanske är det gener, kanske har dina föräldrar lika svårt att acceptera att folk är olika? Svårt för oss att sia om.

Citat:
Är ni uppfödda med laptops, eller är det bara något som ni tycker ser bättre ut?
Hur nånting ser ut är skitsamma. Hallå!? Det handlar om tangentbord för programmerare. Sedan när lägger programmerare någon som helst vikt vid hur någonting ser ut?

Citat:
Har testat flera med små knappar, som vissa nämnt i tråden, och klarar verkligen inte av att skriva snabb kod på dom.
Min kod är snabb oavsett om den skrevs på mitt tangentbord eller någon annans.

Citat:
Det kanske duger för att chatta eller skriva på forum, men spelar man eller kodar tycker jag personligen att det måste vara på med höga knappar.
När man chattar är det väl ändå som viktigast att folk skriver snabbt? Vem orkar sitta och vänta på svar från någon som kör med pekfingervalsen eller liknande?

Det här inlägget är skrivet med viss ironisk ton.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-15, 08:45 #14
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rvn Visa inlägg
Jag säger bara usch för höga tangentbord!! Logitech Ultra-x flat <3
Håller med. Har kört Ultra-X flat i 5+ år, men har nyligen uppgraderat till Logitech Illuminated och det är fantastiskt skönt att skriva på. Perfekt motstånd i tangenterna, lagom slaglängd samt mycket snyggare och lite mer kvalitetskänsla än Ultra-X.

Jag kan varmt rekommendera Logitech Illuminated.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-15, 08:46 #15
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Favoriten just nu är Apples Wireless Keyboard, den utan numpad
Enig!
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-15, 08:51 #16
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:

Måste säga det att jag skriver mycket snabbare, och hittar knapparna lättare på ett tangentbord med uppskjutna knappar.

Rent logiskt borde man ju skriva snabbare på ett tangentbord med kortare slaglängd eftersom man inte behöver tycka ned tangenterna lika långt vilket borde ge en tidsbesparing varje tangenttryck. Skillnaden är förmodligen marginell, men jag ser igen anledning till att man skulle skriva snabbare med ett tangentbord med lång slaglängd om man bortser ifrån vad man skulle vara van vid.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-16, 10:25 #17
Rvns avatar
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
Rvns avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:

Anledningen till att jag gick över till tangentbord med låga knappar var för jag hade värk i mina handleder och det var en åtgärd som minskade värken till 0. Blir fel vinkel för mig med ett tangentbord med höga knappar...
Rvn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-16, 12:37 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:

Fast små knappar är ju inte samma sak som ej uppskjutna? Det gäller mest bara att vänja sig vid tangentbordet, sen skriver nog de flesta ungefär lika fort oavsett om de är höjda eller inte. Men naturligtvis funkar det inte så bra med för små knappar om man har lite större fingrar och händer.

Framför allt är det en vanesak. Jag gillade inte riktigt tangentbordet på min första laptop efter att alltid ha kört stationärt men efter en kortare tids invänjning funkade det minst lika bra.
Oläst 2011-12-16, 14:07 #19
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Jag använder ovanstående, sjukt sköna tangenter. Jag föredrar också högre tangenter men då är jag ju även "uppväxt" med IBM:s kvalitetstangentbord, Model M
http://www.99.se/kringutrustning/106...entbordet.html
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-16, 15:31 #20
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Jag använder ovanstående, sjukt sköna tangenter. Jag föredrar också högre tangenter men då är jag ju även "uppväxt" med IBM:s kvalitetstangentbord, Model M
http://www.99.se/kringutrustning/106...entbordet.html
Det där är utan tvekan det bästa tangentbordet som nånsin funnits. Du kunde använda det för att spela brännboll och ändå bara knappa vidare direkt efteråt. I princip oförstörbart, mitt höll i runt 12 år

EDIT: Kanske borde tillägga att tangentbord (iaf förut) normalt höll i 3-4 månader hos mig, max.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017