Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ipadress 83.185.17.234 hos Tele2 svartlistad som spam

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-18, 09:57 #51
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det finns möjligheter att modifiera headerinformationen; men det leder till andra problem.

Grunden är att Tele2 till skillnad från de flesta andra operatörer skiter fullständigt i vad uppkopplade kunder gör och vidtar inga åtgärder. Ett B-nät som används för mobilt bredband (misstänker att det är så för hela nätet) innebär ju att ipadresserna ofta byts mellan kunder medan andra tekniker såsom fiber och ADSL vanligen innebär att kunden behåller sin dynamiska adress under längre tid.

För Connys del handlar det om att även om han begär borttagning av ipadressen från svartlistan får han en ny ipadress nästa gång han kopplar upp sig och är svartlistad igen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-18, 13:01 #52
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Varför skulle dom inte göra det? Används ju även för kunna se vilken IP mail kommer från början.
För den anledningen att IP-adressen kan vara svartlistad. Man vet ju redan att det är en riktigt kund och ingen spammer eftersom han autentiserar mot SMTP servern, varför ta risken att mailet blir spamflaggat hos mottagaren?
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-18, 22:56 #53
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Jag använder aldrig mer Tele2 efter att de började dubbelfakturera mig. Så när ett företag av den storleken inte har koll på sina faktureringsrutiner så kanske de kan ha andra problem också.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-22, 10:17 #54
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Du har maximalt 10 minuter på dig att som kommunikatör att lösa kundens problem. Om det mot all förmodan skulle ta över 10minuter, så får "Transcom" stå för den pengen. Och det i sin tur riskerar att jag som supporter eller kundtjänst förlorar mitt jobb. Så, inget hat mot personen bakom luren tack!
Hat mot Tele2's idioter som inte kan sätta sig in i kundernas behov, och vår hälsa!

Transcom, är för övrigt ett fristående företag som hjälper företag med support och kundtjänst-biten. Transcom har just nu Tele2 och Net1 som kunder. Men snart kommer även Asus in i bilden, och dom kommer att börja ge support på datorrelaterade problem. Kul kul! Såg rätt coolt ut när Asus kom ingående i våra lokaler och dom började intervjua lite random personer som satt "avail" på telefonen :P PÅ ENGELSKA OCKSÅ! Ja var lite smått nervös :P

Hur som helst. Angående ditt problem. Rent logiskt tänkande, så byts din ip-adress ut var 12e timme, eller när du startar om modemet/datorn.

Det i sig borde lösa ditt problem, med tanke på att ip-adressen som du säger, är svartlistad, byts ut.

Men som jonny sa:
För Connys del handlar det om att även om han begär borttagning av ipadressen från svartlistan får han en ny ipadress nästa gång han kopplar upp sig och är svartlistad igen.

Så menar han att alla tele2 adresser är svartlistade, vilket i sig borde resultera att ALLA tele2's mobila bredbandskunder inte kan maila? Eller hur?

Nej, jag må inte ha speciellt stor kunskap om just detta fall. Detta skulle vi i normala fall lägga ett ärende på, så att våra "supportrar" (ja vi har även vi på supporten några högre supportrar, som hjälper oss när problemen blir för svåra.) kunde ta hand om..

Jag jobbar inte kvar på supporten, jag sade upp mig för dryga 2 veckor sedan, efter att jag hade bestämt mig för att satsa på jonssondesign.se istället.
Synd att du inte ringde in till SUPPORTEN direkt. Och hade du fått prata med mig, då har du fått SUPER hjälp! Hade känt igen ditt namn SÅ VÄL Conny!

PS. är du under 24år och jobbar för supporten/kundtjänsten, så får du en lön på 89kr/timme. Detta resluterar att man stannar maximalt ett år, på detta jobb. Vilket i sin tur resulterar i att dom hela tiden får ta in nya personer, som har mindre kunskap, mindre rutin osv osv. Jävligt dåligt tycker jag.. Men det är tele2 som sätter gränserna, och prissätter vår värdighet. Transcom måste lyda.. Så jag tycker inte man skall hata personerna bakom luren. Utan hata personerna bakom Tele2 istället!

Ska göra ett par samtal, och se om jag kan lösa ditt problem Conny.. Men jag tror att detta måste eskaleras till "högre makt" (vår support), som då hjälper dig.

PS. du kan ju ta och höra med Storkundsupporten! (Jag satt bara på privat och vanlig företags-support..) 0200-226 226
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-26, 02:41 #55
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Kör man DNSBL på utgående servrar i en webbhotellsmiljö så sätter man sig själv på pottkanten (ännu mer om man samtidigt promotar portar som (465,) 587 och 2525)), så enkelt är det..
Håller man sig till inkommande relayer och sen sköter sin support därefter så funkar det (i.a.f. till den dagen alla andra börjar använda det..) till viss gräns (man lämnar också över ev. skitgöra på annan part).

Jag vet som sagt ingen leverantör av webbhotell, förutom Sajthotellet, som kör med "direktverkande" DNSBL istället för att köra det igenom t.ex. SpamAssassin, så det är inget vanligt problem..

Dessutom, nu när jag försöker upprepa felet i min testmiljö så biter det inte längre verkar det som.. Min bredbandsadress är med i svartlistan och den MTA som tar emot mailet (efter en tidigare MTA som autentiserar mig) tycker allt är grönt... Jag tröttnar just då (nyss) på att komma till den absoluta botten av problemet och tills det drabbar mina kunder (och jag därmed har betalt för att lösa det) så får det vara för min del..

Hyr en VPS för $2-5/mån och skicka via den.. Du upprätthåller ditt egna rykte på nätet och den gamla slagdängan "skall man få något gjort ordentligt så får man göra det själv" gäller, precis som vanligt.

Senast redigerad av Jake.Nu den 2011-11-26 klockan 04:34
Jake.Nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
kundtjänst, tele2

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017