Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
IP-adresser är grymt överskattade. Kommer inte ihåg IPv4-adresser men kommer däremot ihåg domän-adresser.
Så kör på med IPv6 säger jag!  Bättre Internet och fler domäner åt folket!
|
När jag jobbade på Levonline kunde jag en hel del IP-adresser. De är ju bortskämda med att ha varit med länge (sedan 1998) och har adresser i samma subnät (= lätt att komma ihåg), och till med i överflöd (= inga knepiga nätindelningar på grund av adressbrist). Det är också här det största problemet finns: de som redan har adresser har inget behov av att anpassa sig för att fler ska få plats. Det är ju till och med så att det är lönsamt för exempelvis Levonline och andra etablerade aktörer om konkurrensen inte får tag på adresser. RIPE uppmanar sina medlemmar att förbereda för uppgradering till IPv6 men påtrycknignarna är inte speciellt starka. Det finns alltså stor brist på incitament för uppgradering till IPv6: i stort sett ingen vinst för etablerade aktörer, samt relativt stora omkostnader. Den tid som teknikerna måste lägga på detta lägger man hellre på annan utveckling. All ekonomisk teori pekar alltså på att detta kommer ta lång tid om inte spelreglerna ändras.
Det är rätt onödigt att komma ihåg IP-adresser, särskilt om det innebär att inte alla kan få. Med IPv6 har notationen byggts så att man kan ha så långa eller korta adresser man själv har behov av genom att oanvända okteter kan dras ihop. Det är dock inte här problemet i huvudsak ligger, utan som sagt i ekonomin.