FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Precis på samma sätt upplever jag det för app store. Att det finns de som vill sprida malware är inte anledning nog att jag ska få annat spärrat som t ex: webbtv-appar som har för hög kvalite, webbappar som har för lite native kod, appar som vill bestämma över sina egna premunerations-flöden osv. Visst, om man hade ett helt öppet system och bara var mycket mer aktiv på att ta bort malware vore det bäst. Annars undviker jag gärna ändå censuren av program oavsett om jag använder en dator eller smartphone.
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ge exempel på något fall där Apple nekat en app av detta skäl? Kolla till exempel Bloomberg TV+. Med tanke på att iPad inte har högre upplösning än XGA vore det ju slöseri att strömma video i högre upplösning.
En webbapp är just en wabbapp och det är inget som hindrar dig från att skapa en genväg från hemskärmen till denna. Däremot går det inte att skicka in en app som bara är en webbvy mot någon halvkass sida. Det är dock inget som hindrar dig från att utveckla en app i exempelvis Phonegap och Sencha Touch, finns flera appar som bygger helt på lokal exekvering av HTML5. De fall jag läst om där appar baserade på HTML5 nekats så har skälen varit att de brustit i att följa Apples guidelines för look & feel. Med andra ord har de sett skit ut. För övrigt är iOS betydligt mer tillgängligt för webbappar än Androids webbläsare som är så efterbliven att den inte ens i 4.0 stöder websockets. IE10 lär hinna före och då är Android den enda webbläsaren som saknar stöd. Citat:
Och förresten, det är inte "censur" att Apple styr vilka appar som får säljas i App Store. Senast redigerad av Adestro den 2011-11-21 klockan 13:23 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Av de ios-utvecklare jag känner till finns det ingen som avskyr denna godkännande-process. Prenumerationer kanske du har missat att sådär 110% av mediaföretag har klagat enormt över. Det är bara när affären kommit lite längre det drabbar mig som slutkonsument desto mer. Nu drabbar det främst mediabolagen då de bara måste finnas i dessa enheter då de inte vill riskera att förlora läsare på en så snabbrörlig marknad. Det enda man som slutkonsument märker är väl att det kan bli lite omständigare att skaffa sig ett abonnemang ibland. Och ja, jag förstår mycket väl att denna metod är till för skapa en bättre affär för Apple. Däremot vill jag påstå att det i förlängningen är dåligt för alla parter utom möjligtvis Apple att acceptera dessa omständigheter. Det är väl klart det är censur att hindra app-flödet från utvecklare till slutkonsument. Sen att det är självcensur och sker på en mindre allvarlig nivå än infrastrukturnivå förändrar ju inte innebörden eller effekten för ios-användare.
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Så länge iPhone inte tillåter widgets och flash (gjorde de iaf sist jag kollade) går iPhone fet-bort. Värt att tänka på är också att ska man ha nått vettigt i AppStore får man hosta upp $s, medan det till Android i princip alltid finns massvis av appar av glada hobbyprogrammerare som kostar nada.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Senast redigerad av Adestro den 2011-11-21 klockan 17:17 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Personligen så tycker jag största problemet med IOS är att det inte går att skapa vilken typ av appar som helst, visst du slipper malware/osv men samtidigt så "slipper" du möjligheter att ha appar som t.ex gör en nummerupplysning och visar vem som ringer samtidigt det ringer / blockerar telefonsäljare eller bara möjligheten att byta ut tangentbordet mot något bättre.
Men det passar utmärkt för folk som inte kan/vill välja själva. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|