Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur ofta byter ni hårddiskar?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-29, 03:05 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Man byter ut delen när den går sönder. Hårddiskar kan hålla allt från 1mån till 10 år. Att byta ut fungerade hårddiskar kan vara mindre begåvat. Däremot kan man bevaka hårddisken status via ett protokoll.

Alla delar? Det innefattar även modekort och nätdel då? Låter väldigt konstigt, en server bruka dessutom hålla längre än konsumentdatorer, pga det står i såna miljöer där slits mindre.


Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Jag har en fundering... Jag vet ju vad som borde vara praxis, men tänkte höra med er andra. I en normal server, genomför ni rutinmässiga hårddiskbyten? Eller annan rutinmässig utbytesservice?

Om ja, enligt vilket schema?

Om nej, varför inte?

Frågan föranleds av att en större kund som anlitar oss hävdar att detta är brukligt och får medhåll från en annan leverantör som hävdar att man självklart byter ut alla delar i en server med regelbundna intervaller.

Jag har aldrig reflekterat över att detta ens skulle vara något att reflektera över, om man säger så... Självklart, om en server utsatts för översvämning eller sandstorm så kanske man kan överväga att åtmninstone titta igenom en server, men annars menar jag att man övervakar sin hårdvara och byter det som går sönder eller som indikerar problem med hårdvaran.

Tänker jag fel?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 09:25 #2
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Klein - jo, det är ju så vi naturligtvis jobbar och jag har aldrig hört talas om att man skulle byta ut fungerande och felfria delar. Vi pratar ju inte om service på en bil... Det tråkiga är att kunden har en konkurrerande leverantör som försöker påvisa att våra rutiner skulle vara undermåliga på grund av att vi inte byter olja och tänbdstift på servern var 1000:e mil (eller snarare hårddisk, powersupply och moderkort m.m. var åttonde månad...).
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 22:37 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Klein - jo, det är ju så vi naturligtvis jobbar och jag har aldrig hört talas om att man skulle byta ut fungerande och felfria delar. Vi pratar ju inte om service på en bil... Det tråkiga är att kunden har en konkurrerande leverantör som försöker påvisa att våra rutiner skulle vara undermåliga på grund av att vi inte byter olja och tänbdstift på servern var 1000:e mil (eller snarare hårddisk, powersupply och moderkort m.m. var åttonde månad...).
Det verkar vara den andra leverantören som försöker sprida dynga och fula sig. Tanken är att du ska säga typ" det är inte så farligt" och så kan den andra leverantören oja sig och snacka skit och på det sättet fula ut er ur upphandlingen.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-30, 00:52 #4
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Det verkar vara den andra leverantören som försöker sprida dynga och fula sig. Tanken är att du ska säga typ" det är inte så farligt" och så kan den andra leverantören oja sig och snacka skit och på det sättet fula ut er ur upphandlingen.
Magnus, det är precis så jag tror det är. Kan inte tro att någon i verkligheten praktiserar "oljebyte" på servrar eller ens i sina vildaste fantasier drömmer om att förverkliga en sådan plan.

Det är helt uppenbart att de försöker smutskasta oss inför kunden och få oss att framstå som okunniga för att vinna över kunden.

Man upphör aldrig att förvånas. Om kunden hade haft någon form av kompetens inom området hade detta omedelbart slagit tillbaka på den andra hostigleverantören, men just nu verkar det som de tror vi "inte följer serviceplan".

Självklart kan man byta diskar, även om det är vansinnigt, men som många sagt, då får det lov att bli nytt avtal med lite nya och högre priser.

Någon som behöver "bättre begagnade diskar"? Kan bli en del här snart... :P
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017