Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
En order ska inte bokföras alls, det är ingen affärstransaktion.
En faktura är en affärstransaktion, ett kvitto likaså. Sen är betalning också en affärstransaktion.
Du måste utfärda endera en faktura som kunden kan betala mot (om du säljer på kredit), eller kontantfaktura om kunden redan betalt mot en order, eller ett kvitto (kontantfaktura och kvitto är ungefär samma sak men inte riktigt).
När du får betalningen och specifikationen från posten så ska du gå in i ditt affärssystem och pricka av de fakturor du tidigare utfärdat så de blir markerade som betalda. Eller delbetalda om den möjligheten finns. Du anger då även datum för betalningen.
Precis som KriastianE skriver så är det stor skillnad på resultat (kundfakturering(intäkter) och leverantörsfakturor (kostnader)) och balans (in/ut-betalningar, kontantflöden). För att få någon ordning på ekonomin så måste du absolut skilja på detta i din bokföring och även i ditt tänkande.
Har man många fakturor så kan man göra en fakturajournal, men varenda transaktion ska med i bokföringen, även (i synnerhet) jätte-mega-bauta-företag måste bokföra varenda krona på rätt sätt.
På din fråga verkar det som du inte har utfärdat fakturor/kvitton över huvud taget, det måste man göra, annars har du inget bokföringsunderlag och inget att pricka av betalningar mot, men värre är att kunden inte har något att stoppa i sin bokföring om det är ett företag. Du kan få uppenbara problem med skattmasen vid en revision, skulle jag gissa.
Har du så många beställningar så det fller 50 pärmar så borde du har råd att köpa SPCS/VISMA Administration 1000 eller 2000 för där har du fakturajournaler inbyggt från början. Dessutom brukar det gå att integrera med många webbshoppar direkt så du kan importera alla ordrar direkt in i VISMA, vilket dramatiskt minskar din arbetsbörda. Sen kan du men några få knapptryck genrerera fakturor för alla ordrar eller individuellt.
|
Hej Conny.
När jag skrev ordrar menade jag fakturor/kvitton.
Alltså kan man inte göra på följande vis.
På måndag har jag fått in 5000 kr på kontot.
Jag måste alltså ta med varenda faktura, vi säger att det är 50 fakturor på 90 där 10 kr per faktura är avgiften fortus tar. Då måste jag ta med varenda en av dessa fakturor istället för att endast ta med det pappret jag får ifrån fortus.
Där det står vilka ordrar som är med i betalningen, vad de tar i avgifter och övriga specifikationer. Varenda krona är ju med, det är bara det att det är en sammanställning av de 50 fakturorna.
Tyvärr bokför jag ju inte själv så det hjälper inte mig att spcs hade förenklat bokföringen för mig då det är revisorn som gör det.
Det här är bara för mycket jobb tycker jag. Hade bara för mig att större företag hade en sorts dagskassa. Fastän jag inte bokför själv blir det mycket jobb att ta med varenda faktura för sig och skriva vad fortus har tagit för avgifter per faktura.