Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Cashback/dela ut rena pengar till medlemmar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-02, 18:11 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Standard Cashback/dela ut rena pengar till medlemmar

Hej! Nu är det dags för ännu en tråd. Denna gång så undrar jag hur det ligger till med utdelning utav pengar till medlemmar?

Har ni någon gång hört talas om en så kallad "cashback"-sida? Av vad jag har förstått så är det en hemsida där medlemmarna får lite pengar tillbaka, ifall denne handlar via hemsidans affiliatelänkar. Sidan ger med andra ord medlemmen lite utav pengarna. Denna typ utav sidor är vanligt förekommande på internationell nivå.

Nu är det inte just det jag har i åtanke att starta upp, men något liknande, där grunden är att jag kommer att belöna medlemmarna med pengar.

Detta dock _endast_ om det nu är lagligt, vilket jag tyvärr tvekar på.

Vad säger lagen? Finns det något sätt att komma runt det så att det blir lagligt?

Tacksam för svar! Frågan är ytterst hypotetisk.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-02, 18:33 #2
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Har WN som tidsfördriv

Varför skulle det inte vara lagligt att ge folk pengar?

Du får dock kolla så annonsören tillåter reward-sidor samt att du följer Skatteverkets regler med diverse skatter
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-02, 19:27 #3
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Varför skulle det inte vara lagligt att ge folk pengar?

Du får dock kolla så annonsören tillåter reward-sidor samt att du följer Skatteverkets regler med diverse skatter
Just det jag undrar, vad är det jag behöver betala för typ av skatt? Vad gäller det under? Oh och just det: Om man gör betalningar via Paypal, slipper man betala skatt då? Antagligen en sjukt dum fråga men jag vet verkligen inte något om detta för tillfället.

Senast redigerad av Dakota den 2011-09-02 klockan 19:35
Oläst 2011-09-02, 21:13 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Jag är inget bra på skatteregler men antar det blir som en löneutbetalning?
Bäst svar får du nog av Skatteverket, ring dit och fråga. De är till för att hjälpa dig
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-02, 22:33 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Lindberg Visa inlägg
Om man gör betalningar via Paypal, slipper man betala skatt då?
Är du allvarlig?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-02, 22:38 #6
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Är du allvarlig?
Haha ja. Eftersom att jag har läst massor på DigitalPoint Forum den senaste tiden så har jag kommit över trådar där det verkar som att Paypal används flitigt för att belöna medlemmarna.

Alldeles för mycket skatter hit och dit. Man skattar ju när man väl tar emot pengarna från affiliatenätverken..
Oläst 2011-09-03, 01:25 #7
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Lindberg Visa inlägg
Haha ja. Eftersom att jag har läst massor på DigitalPoint Forum den senaste tiden så har jag kommit över trådar där det verkar som att Paypal används flitigt för att belöna medlemmarna.

Alldeles för mycket skatter hit och dit. Man skattar ju när man väl tar emot pengarna från affiliatenätverken..
Du kan inte betala ut löner som privatperson.

Du kan teckna företag så drar inte affiliatebolaget skatt och sedan ge pengar i form av lön som du sedan måste betala arbetsgivaravgifer och skatt på. Finns inga sätt att slippa skatt.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-03, 03:59 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Hahaha. Det vore ganska praktiskt om löneutbetalningar via Paypal var skattefria. Eller kanske om man vek sedlarna till pappersflygplan och kastade dem på löntagaren och för varje meter som sedel flög så blev det en procent mindre i skatt. Det vore också ganska coolt.

Ja. Du kan använda Paypal för att betala ut lön. Men det påverkar inte den skatt som du måste redovisa och betala in till Skatteverket.

Ring eller maila Skatteverket så får du hjälp. Betalar du ut över 999 kr/år till en person så måste du betala in alla skatter inkl sociala avgifter. Betalar du ut ett lägre belopp per person, så måste mottagaren betala in skatten. Oavsett vilket, så måste du redovisa till Skatteverket hur mycket du har betalat ut varje månad.

Även på DigitalPoint måste man väl känna till "death and taxes"? Två saker kan du vara säker på; Döden och skatten är de två ting som du aldrig kommer ifrån, oavsett vilka vägar du väljer i livet.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-03, 12:08 #9
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Hahaha. Det vore ganska praktiskt om löneutbetalningar via Paypal var skattefria. Eller kanske om man vek sedlarna till pappersflygplan och kastade dem på löntagaren och för varje meter som sedel flög så blev det en procent mindre i skatt. Det vore också ganska coolt.

Ja. Du kan använda Paypal för att betala ut lön. Men det påverkar inte den skatt som du måste redovisa och betala in till Skatteverket.

Ring eller maila Skatteverket så får du hjälp. Betalar du ut över 999 kr/år till en person så måste du betala in alla skatter inkl sociala avgifter. Betalar du ut ett lägre belopp per person, så måste mottagaren betala in skatten. Oavsett vilket, så måste du redovisa till Skatteverket hur mycket du har betalat ut varje månad.

Även på DigitalPoint måste man väl känna till "death and taxes"? Två saker kan du vara säker på; Döden och skatten är de två ting som du aldrig kommer ifrån, oavsett vilka vägar du väljer i livet.
Tack för svaret
Så om jag inte betalar ut mer än 999/ kr år till en person + skriver i avtalet att dom är skyldiga att skatta, samt meddelar skatteverket, gör jag rätt för mig då?

För en del aff-nätverk skattar ju inte innan pengarna delas ut vare sig man är företag eller inte, jag har varit med om det, och vill minnas att det står att jag är skyldig att skatta själv.

Och vart vill du komma med det där Westman? Ja, jag ska inte tro på allt jag läser på ett forum. Tack för upplysningen.
Oläst 2011-09-03, 14:18 #10
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

"Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.
Mottagaren ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration."

Står det på Skatteverkets hemsida. Innebär inte det att jag inte behöver meddela skatteverket överhuvudtaget, då det ligger i mottagarens ansvar?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017