FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har en sajt som dom senaste 30 dagarna haft 260 000 sidvisningar, samma period för fem år sedan 2 500 000 sidvisningar, så visst kan saker på nätet förändras.
Banker är i regel inte intresserade av att ta risker, dom vill ha säkerhet om dom skall låna ut pengar. En sajt räcker aldrig, även om den har historik. Du behöver en riskkapitalist, inte en bank. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag har inga egna erfarenheter av dom, utan mer att jag hört av vänner som varit där och försökt få ett större startbidrag men blivit nekade. Kanske inte så konstigt att 9/10 blir nekade då ALMI är skattefinansierat och vill inte spela bort våra pengar. Min känsla är lite att ALMI är som banken, dom tar inga risker, inga som helst nästan. Jag tror mer att ALMI är till för företag som sysslar med produktion, tillverkning och köp av fastigheter. Tror inte att dom investerar i människor som vill köpa webbplatser för att utveckla och få omsättningen att stiga och skapa fler jobbmöjligheter i kommunen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Nej, ALMI är inga direkta riskkapitalister.
Riskkapitalser är oftast vanliga människor som skapat sig en förmögenhet och startat upp ett riskkapitalbolag för att kunna tjäna mer pengar. De var dessa som gick in i alla IT-bolag under 1999/2000. Närmare förklaring behövs nog inte. De går in på en horisont av max 5 år. Efter 5 år ska deras del säljas till någon annan för kanske 10 ggr pengarna, eller att ni gör en börsintroduktion. Kända exempel är t.ex. Nordic Capital och herrarna i draknästet. Din största chans är nog hos "vanliga" människor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Absolut.
Men hur kommer man i kontakt med en vanlig människa som har 2-3 miljoner kronor på konto och inte vet vad han eller hon ska göra med dom? Inte det lättaste. Får helt enkelt fundera vidare, men tack för alla tips! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
Sätt ihop en ordentlig affärsplan så blir det lättare att övertyga folk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Det viktiga är att man har en bra affärsplan och riktiga kunder. Men de går inte in med sådd kapital (introduktionsfasen) utan i den senare etablerings-/expansionsfasen när företaget redan har bevisat att de kan hitta kunder och kan leverera. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-09-09 klockan 10:13 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|