Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Datahall

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-21, 09:13 #31
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jo men är det värt 2 - 3 årslöner? Det jobbet betalar i licenskostnad för XIV-miljön motsvarar 2,5 välbetalda teknikers årslöner inkl. avgifter. Dessutom är support inte av "hallå, fixa"-sorten. Det är snarare att det är vi som måste felsöka som dårar och överbevisa IBM om att det faktiskt är fel på deras hårdvara eller mjukvara.
Det pris vi fick a Dell för 4 timmars mission criticalSLA var 12 för 3 år vilket ger en årskostnad på 4 000. Utgår från att du inte anser den summan omfatta 2 välbetalda årslöner?
Jag är nöjd med min årslön och priset för hela SANet motsvarade några knappt en årslön, med hårdvara, licenser och SLA.
Just "mission critical" innebär att dom är där på 4 timmar utan förundersökning.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-21, 09:38 #32
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
SAN bör man köpa med 4h mission-critical ja. Det handlar om småpengar i sammanhanget
(om man nu inte köper IBM )

Ena LED-lampan (eller nåt i den stilen) var trasig i ena PSU:n i vårt SAN när den kom.
Allt fungerade perfekt (fläktar, ström) men LED'en som skulle lysa var släckt helt enkelt.
De flög ner en ny PSU från Stockholm via Jetpak som kom några timmar senare.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-21, 10:15 #33
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Ena LED-lampan (eller nåt i den stilen) var trasig i ena PSU:n i vårt SAN när den kom.
Allt fungerade perfekt (fläktar, ström) men LED'en som skulle lysa var släckt helt enkelt.
De flög ner en ny PSU från Stockholm via Jetpak som kom några timmar senare.
Det var en Carlsberg? Worth waiting for.
Oläst 2011-07-21, 12:37 #34
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Har inte erfarenhet från flera hallar utan bara från den på jobbet och vi kör med A-B matning till varje server, UPS'erna håller enbart hallen vid liv och inte resterande huset, fast vi kör med små apc ups'er ute i varje switchskåp också då de inte gillar strömspikar. Diseln kommer igång några sekunder efter att vanliga matningen försvinner, så huset slocknar och sedan lyser upp igen efter ett par sekunder, skrivbordslampor osv känns inte som critical och större delen av användarna kör lappisar idag så de är lite mini ups insite så att säga. Men själva hallen har alltid usp+disel. Vet inte hur många kubik tanken är men skall räcka att hålla igång huset "1000 arbetsplatser, hall osv osv" i en vecka. dubbla BigIp f5 lastbalanserare och dubbla nätanslutningar, dubbla check point fw. Mja man dubblar de man kan. Själva maskinparken är 99% hp, från standard pizza kartongerna, blade, san, backuprobotar.
Men vi kör ingen spegling av data till annan plats utan vi lagrar månad/år backuper i esd bunkern hos riksarkivet.

Kylanläggningen kan jag inte uttala mig mycket om men vet att om nått knasar med den så går de larm till larmcentralen direkt som i sin tur ringer service. Luftmatning sker från golv och vissa taktrummor.

Carepack och service för alla grejer kan man köpa i mängder, man får nog lägga sig på en nivå som passar verksamheten då de lätt springer iväg, men köper man ett san för mille så kanske man inte snålar på carepack. Man kan köra extra övervakning som hp-sim som i sin tur rapporterar till hp om nått knasar, typ att man får ett samtal från dem "hej psu'n i server X har pajar, vi skickar en ny".

neh nu får jag sluta yra.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-21, 12:40 #35
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Det pris vi fick a Dell för 4 timmars mission criticalSLA var 12 för 3 år vilket ger en årskostnad på 4 000. Utgår från att du inte anser den summan omfatta 2 välbetalda årslöner?
Jag är nöjd med min årslön och priset för hela SANet motsvarade några knappt en årslön, med hårdvara, licenser och SLA.
Just "mission critical" innebär att dom är där på 4 timmar utan förundersökning.
12000 för en SAN-miljö? Du menar kanske för en "liten" SAN-produkt. Prova med vad kostnaden blir för ett HA-SAN och lägg gärna till metroklusterfunktionalitet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-21, 14:44 #36
Medlem

Medlem

Citat:
12000 för en SAN-miljö? Du menar kanske för en "liten" SAN-produkt. Prova med vad kostnaden blir för ett HA-SAN och lägg gärna till metroklusterfunktionalitet.
Inte för SAN utan för 4h tillägget...
Oläst 2011-07-21, 14:58 #37
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Inte för SAN utan för 4h tillägget...
Ja det var det jag menade. 4h för en server är för det mesta ett påslag på mellan 10 - 20% och för 100000 får man inte ett speciellt stort SAN (enligt min åsikt) och troligtvis inte ett redundant sådant. Eller har jag missat någon revolutionerande billig DELL-produkt?
Oläst 2011-07-21, 16:20 #38
Medlem

Medlem

Citat:
Ja det var det jag menade. 4h för en server är för det mesta ett påslag på mellan 10 - 20% och för 100000 får man inte ett speciellt stort SAN (enligt min åsikt) och troligtvis inte ett redundant sådant. Eller har jag missat någon revolutionerande billig DELL-produkt?
Dell har dels partnerpris där du får en kraftig rabatt samt att deras 4h prissätts hårt.
Dell har sitt EqualLogic som du kan få med dubbla lådor med redundans för 300 pengar, vilket jag tycker e klart prisvärt och en lagom ingångsnivå.
Oläst 2011-07-21, 23:34 #39
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Jag har sett ett par stora datahallar som har trippla UPS:er, där kör man dessa i routerande schema så att alla slits lika mycket. Jag tror det är en bra variant.

För övrigt så håller jag med ovan talare att man behöver inte redundant ström till belysning i kontor. Däremot så är det bra i serverrum, generatorrum. Vi har iaf dragit ut UPSad ström till vissa grupper så att våra arbetsdatorer inte stannar medans dieseln startar. När den sedan ger ström så får allt ström inkl kaffemaskinen, skrivaren.

Ps ute på gården så har vi UPS/generator på motorvärmaruttagen,, Det är fastighetsägaren som tillhandahåller detta.. :-)
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 06:15 #40
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Dell har dels partnerpris där du får en kraftig rabatt samt att deras 4h prissätts hårt.
Dell har sitt EqualLogic som du kan få med dubbla lådor med redundans för 300 pengar, vilket jag tycker e klart prisvärt och en lagom ingångsnivå.
Jag ska läsa lite mer då om EqualLogick för när DELL var och hade dragning om storage så var inte EqualLogic lämpligt att använda för redundans mellan hallar.

Ska man dessutom ha hallar på olika orter så fungerar inte ens XIV:s metroklusterfunktionalitet speciellt bra och då är de billigare mjukvaruvarianterna mycket mer lämpade vilket är lite förvånande.

Så vad motsvarar då egentligen DELLs EqualLogic med redundans? Jo två servrar med t.ex StarWind Enterprise HA 4TB Edition. Fast StarWindvarianten kostar under 100000 med hårdvara och 4h support.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017