Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


nyhetsbrev (öppningsprocent)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-17, 10:48 #1
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Standard nyhetsbrev (öppningsprocent)

är ca 10-12% lästa/öppnade nyhetsbrev (mail) en OK siffra?

Vad ligger ni på? (tänker främst på andra e-butiker)

Har ni några bra tips för att kunna öka den siffran?

En grej om funkar väldigt bra för oss är att vi brukar ha fraktfri kod i nyhetsbreven, som gäller under begränsad tid. Då kommer det alltid mycket beställningar på kort tid.
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 01:30 #2
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 734
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 734
Här har du en bra tråd om ämnet nyhetsbrev där många gett bra info.

http://www.ehandel.se/forum/marknads...evstraden.html
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 08:49 #3
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
<OT>
Beror kanske lite på vilken frekvens man har på sina utskick, CDON.se skickar ju ut dagligen och jag har nog inte läst ett enda Nyhetsbrev de senaste 3 åren..
</OT>

<OffT>
Läste en undersökning om att 98% av alla SMS är lästa inom 1h, det är liiiite skillnad, kanske handlar om mediet?
</OffT>
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 16:48 #4
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
Ca 37-40% brukar våra nyhetsbrev ligga på iaf de 4 senaste, strax under 10k mottagare.
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 21:12 #5
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
Ganska stabilt runt 15% ligger vi på då vi skickar ut Adrecords nyhetsbrev. Hoppas kunna bättra på det med några procentenheter under hösten med lite mer intressant info i utskicken.

Ett tips jag fick, och börjat med, är att ha en intressant öppningshöjande text (även om jag säkert inte lyckats) som dold (samma färg som bakgrunden) text i toppen av brevet. Då är det denna text som syns i bl a Gmails förhandsgranskning innan man klickar upp brevet. Det är ju bättre än typ "För att läsa det här brevet i webbläsaren, klicka här...".

Senast redigerad av elofsson den 2011-07-18 klockan 21:15
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-19, 18:54 #6
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Verkar som vi ligger lite lågt, kan ju bero på att vi säljer ganska "tråkiga" produkter.
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 04:33 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Megashop.se Visa inlägg
Verkar som vi ligger lite lågt, kan ju bero på att vi säljer ganska "tråkiga" produkter.

Folk är förmodligen inte så där vansinnigt intresserade av bläckpatroner och toners, nej . Man handlar det därför att man måste och aldrig därför att det är kul.

Jag är ingen expert på nyhetsbrev. Men den lilla erfarenheten jag har, har lärt mig att man inte ska kalla sitt utskick för nyhetsbrev om man har en tråkig produkt. Vill du att folk ska öppna ditt brev så bör du alltså undvika ordet "nyhetsbrev" i meddelanderaden.

En annan sak som kan vara värd att prova, om man är beredd att lägga mer tid och energi på sitt nyhetsbrev, är ett återkommande moment som intresserar men som inte nödvändigtvis har med (den tråkiga) produkten att göra. Tidningar och produktionsbolag för TV använder ofta det "tricket". Tänk på tex seriestrippar i tidningar eller griffeltavlan och soffan i intro:t för Simpsons. Det svåra är att få folk att börja läsa/titta. Har de välj börjat så sväljer de resten också. Prova typ en följetong i stil med "100 saker du inte visste om bläckpatroner" längst ned i nyhetsbrevet. Ett antal personer kommer att fastna och öppna varje brev du skickar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 12:58 #8
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
. Man handlar det därför att man måste och aldrig därför att det är kul.
Offtopic: Du borde spendera lite tid med min syster.... 8 timmar på ett köpcentrum? Det är en bra och rolig dag för henne.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 13:20 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Offtopic: Du borde spendera lite tid med min syster.... 8 timmar på ett köpcentrum? Det är en bra och rolig dag för henne.
Det kanske inte är bläckpatroner och annat kontorsmaterial som lockar?

Det har en väldigt stor betydelse vad man säljer, hur ofta nyhetsbrevet skickas ut och hur ofta kunder återkommer så det är nog svårt att göra relevanta jämförelser mellan olika verksamheter. Däremot är det nog en god idé att testa lite olika variationer på sina utskick för att se vad som fungerar bäst just för ens egen målgrupp. Rubriken bör man framför allt ägna en hel del tanke. Kreativa idéer i linje med Gustavs förslag kan löna sig men kräver också lite arbete. Man bör undvika att skicka ut ett nyhetsbrev om man inte har något nytt att berätta för kunderna som de också är intresserade utav. Vem öppnar ett CDON-utskick där de berättar om fri frakt för 100:e gången? Sedan kan ju kunder alltid handla trots att de inte öppnar nyhetsbrevet vilket nog är ganska vanligt i just det fallet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-07-20 klockan 13:28
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 14:24 #10
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
man får ju också ta öppningsprocenten med en nypa salt, då en del personer läser nyhetsbrevet utan att visa bilder och då registreras inte läsningen.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017