FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, då ska jag definitivt använda MyISAM.
Det var typ det upplägget som coredev beskriver som jag har tänkt mig, funderade egentligen mest på om det lönade sig att försöka minska antalet rader på något sätt. Men nu kör jag på detta så får vi se hur det blir ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ska du bara hantera de svenska börserna eller även utländska?
Hur hanterar du en split om du sparar alla värden som en sträng? Det känns inte helt genomtänkt. ![]() coredevs designförslag är väl ok men jag hade sparat daglig och historisk data i olika tabeller eftersom det borde bli mindre belastning på databasen med tanke på hur ofta indexen behöver uppdateras annars. Daily-tabellen blir liten medan den stora tabellen bara behöver uppdateras en gång per dygn och det är när dagens prisskillnader skyfflas över till historiken. En kort men viktig kommentar ang. mysql: vill man ha dataintegritet och stöd för transaktioner går myisam bort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Uppdatering: Nja. I historiktabellen borde det bara bli en rad per bankdag med stängningspriset. Du borde inte behöva något mer men om du vill kunna rendera t.ex. candlesticks behöver du mer än bara stängningskursen (t.ex. dagshögsta, dagslägsta & öppningspriset). Utöver det har jag svårt att se vad mer du kan tänkas behöva. Att spara minut för minut historiskt ser jag ingen mening med om du bara ska göra ett diagram över folks portföljer.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|