FAQ |
Kalender |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det finns som andra nämnt i tråden ofta en serie hos tillverkarna med högre kvalitet. Dessa säljs sällan i vanliga butiker eftersom hårdvaran på pappretinte motiverar det avsevärt högre priset för vanliga konsumenter. Elektronikkedjorna konkurrerar på pris och kan inte sälja i sina reklamblad om deras datorer med samma prestanda kostar det dubbla. På vår lilla arbetsplats samsas allt; Mac, Windows och Linux-burkar. Jag sitter själv i alla tre miljöerna och kan bara konstatera att det är en vanesak. När jag började med mac så var det omväxlingen som förnöjde efter att alltid sitta i windows och linuxshell. Känsla som höll några månader men även en hög byggkvalitet på MBP ger ett bra intryck (älskar alu-skalet!). Men då jobbar jag normalt med min vaio som är sämsta skitet i byggnaden. Vi har även flera Dell och HP som ger precis lika bra kvalitetskänsla som MPB. Sen kan man tillägga att "kvalitet" hos Mac fick en rejäl smäll nyligen, helt nya macbooks fryser när man belastar dem 100%. Känt problem, täcks inte av garantin och gör det omöjligt att jobba med större bild/video-filer eller göra stresstester på applikationer. Summan av min erfarenhet: Mac och PC är ganska likvärdiga i kvalitet och prestanda i samma prisklasser. Det är en vanesak vad man trivs bäst med men skönt med ny miljö ibland. Kvalitet kostar. Och en del Appleanvändare kan utan tvekan ställas i segmentet "sektliknande fanatiker". Dessa hade köpt en bajamaja otömd direkt från valfri festivalområde om den målats vit, fått rundade kanter, utrustats med iPhonedocka, döpts till iShit och Apple påstått att det var en revolutionerande nyhet. |
||
![]() |
![]() |
|
|