FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I det mesta stämmer det som Conny skriver, men Conny, var har du fått det ifrån att man inte kan skicka på inkasso innan det gått 30 dagar...?
Många fakturor idag har väsentligt kortare betalningsfrist än 30 dagar, t.ex. är 10 dagar väldigt vanligt. Att en påminnelse går ut ett par dagar efter att fakturan förföll till betalning är inte heller konstigt och att inkasso vidtas redan dag 20 är helt i sin ordning i ett sådant fall... Rätta mig gärna om jag har fel. Kan förstås vara att jag missförstått dig Conny... Trettio dagar kanske bara var ett exempel på avalad betalningsfrist? Mephisto73 - vad har du och den inte alltför kundvänlige egentligen kommit överens om en gång i tiden? Det är ju vad man måste grunda allt resonemang i...
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det gäller alltså mellan mig som privatperson och ett företag.
Låt mig säga så här: Jag har tagit körlektioner och betalat för ett antal lektionspaket. I juni förra året avslutar jag min utbildning på den körskolan och detta talar jag om för dem. De säger då till mig att allt är betalat och att jag är välkommen tillbaka. Till saken hör att denna körskola alltid krävde betalt i samband med lektionerna (eller kontrollerade att jag hade lektioner "innestående"/förbetalda). Jag har sedan ingen kontakt med körskolan på ett år, förutom ett par påringningar från dem där de frågar om jag är intresserad av att ta fler lektioner hos dem etc, inte ett ord om någon skuld eller obetald lektion (mobilsvar). I går ringer de igen från firman och meddelar då att jag är skyldig dem pengar för en lektion den 4 juni, att jag har tre dagar på mig att betala annars ska de skicka till inkasso. Detta tycker jag låter helt absurt. Vad ska de skicka till inkasso? De har inte skickat någon faktura för denna påstådda obetalda lektion, alltså kan de inte skicka någon faktura till inkasso. Och varför skulle det vara så bråttom helt plötsligt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Man kan uttrycka det på ytterligare ett annat sätt, genom att det inte är tillåtet att påföra dröjsmålsränta, påminnelseavgifter, inkassoåtgärder förrän en faktura har förfallit. Förfallodatum för en faktura infaller normalt 30 dagar efter att kunden, dvs fakturamottagaren, faktiskt mottagt fakturan, om inte parterna har avtalat om annat. Man kan formulera det, lika krångligt, som det står skrivet i räntelagen SFS 1975:635 §4, men som har samma innebörd som jag skrivit ovan. Referenser: Räntelagen (SFS 1975:635, §4 första respektive andra meningen): http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19750635.HTM Citat:
a) Hur bestäms/Vem bestämmer hur lång betalningsfristen är? b) Hur lång är betalningsfristen? c) När börjar betalningsfristen löpa? d) När får leverantören/fakturautställaren vidta åtgärderna (Dröjsmålsränta/Påminnelseavgift/Inkasso)? Om parterna har avtalat om dessa punkter gäller andra förutsättningar än jag har diskuterat i denna tråd. Det finns andra stycken i lagstiftningen som säger att leverantören ensidigt får ange hur lång etalningsfrist kunden ska få, men ovanstående åtgärder får inte vidtas före räntelagens tidsfrist löpt ut. Om parterna inte avtalat om annat. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-06-05 klockan 01:17 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|