| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Om jag ringer den lokala affären och ber de lägga undan något till mig så borde det ju inte bli något distansavtal ändå, tycker jag.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | |||
|
||||
|
Klarade millennium-buggen
|
Lagen har två syften. Det ena är att ge mjäkiga konsumenter som inte kan/vågar säga nej, en chans att skydda sig mot påträngande dörrknackare och telefonförsäljare. Det andra syftet är att ge konsumenten ett skydd då denna köper "grisen i säcken", dvs inte har kunnat undersöka varan innan köpet genomfördes.
Med det som utgångspunkt så skulle jag säga att lagom om distans- och hemförsäljning inte gäller i det här fallet. Konsumenten har aktivt sökt upp dig. Konsumenten har vid upphämtandet av varan haft tillfälle att besiktiga den (om konsumenten sedan har gjort det, eller bara lastat upp sitt paddelfordon på släpet, spelar mindre roll). |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | ||
|
|||
|
Medlem
|
Jag är inte fullt lika säker på att lagen skulle tolkas och tillämpas så som du säger.
Det eftersom syftet med lagen är dels att skydda den svagare parten i avtalsförhållande (dvs. konsumenten). Lagstiftaren anser nämligen att konsumenten är den svagare parten i jämförelse med näringsidkaren som har mera resurser. Det andra är det att distansavtalslagen brukar tolkas ganska extensivt vid tvister som avgörs i domstol (rättspraxis). Vilket innebär att den tolkas i förmån för konsumenten (återigen styrkeförhållandet mellan konsument - näringsidkare). Det viktiga som lunarmys redan påpekade är när avtalet ingicks. Vilket är ett klassiskt problem när man ser till avtalsrätten som helhet. Var det när konsumenten per telefon "beställde" varan eller var det först när konsumenten avhämtade den beställda varan? (Alltså i vilket skede blev konsumenten bunden av avtalet). I Sverige tillämpas i allmänhet ”anbud – accept” modellen. Vilket i sin tur innebär att säljaren ger ett anbud om att sälja produkten till köparen, vilket sedan köparen accepterar. Gjordes denna accept direkt över telefon så har ett avtal uppkommit över distans och följaktligen gäller distansköpslagen. Om det gick till på ett annat sätt vid "beställningen" över telefon och köparen och säljaren först blev bundna av köpet vid hämtningen av varan då gäller ju konsumentköplagen (KköpL). /Sebbe |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | ||
|
|||
|
Medlem
|
Som Sebbe säger:
2 § I lagen avses med distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans https://lagen.nu/2005:59#K1P2S1 Det är väldigt simpelt: Har avtalet uppkommit på distans gäller Distans- och hemförsäljningslagen. Att kunden sedan hämtar varan i en butik är inte relevant, förutsatt att själva avtalet ingicks på distans. Betalningen kan också ske när kunden hämtar varan utan att det har betydelse. |
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|