Citat:
Ursprungligen postat av nukem
Jag har Loopia. 99% av mina domäner är på Loopia. Vi pratar flera hundra domäner.
Har nyligen köpt en massa redan regristreade domäner från andra personer/företag.
.se .com .info .biz osv.
Det är teoretiskt omöjligt att byta ägar på en .com .biz .info (med flera) domän hos Loopia.
Om den förra ägaren har domänen på Loopia, med Loopia som regristrarer.
Eftersom deras krav är att du måste vara regristrerad för domänen för att kunna flytta den. Och du kan inte ta emot domänen med AUTH-kod om du inte först "lägger till" den till ditt konto.
Fantastiskt moment 22.
Dom vill att man ska skicka in papper för att föra över alla typer av domäner. Bra dom skapar en helt egen "standard" för något som annars är så enkelt att bara flytta en domän med en AUTH-kod. Även om .se inte har förstått det än.
|
Hej
Det låter som att det har blivit något missförstånd här. Vi jobbar hela tiden på att förbättra överlåtelse hanteringen för att den ska vara så smidig och enkel för alla inblandade parter.
För att överlåta en gTLD-domän (som vi är registrar för) så behöver nuvarande innehavare logga in i sitt konto och klicka på "Kontoinställningar" > "Överlåtelse av konto/domän" och begära en överlåtelse. Du som mottagande innehavare kommer att få ett e-postmeddelande med en länk samt instruktioner. På länken finns de avtal och villkor som du behöver godkänna. När det är godkänt så bör överlåtelsen gå igenom inom några minuter.
Det stämmer att man inte kan använda sin auth-code för att överlåta en domän på Loopia som vi redan är registrar för, just för att en auth-code är till för att byta registrar, inte för att göra ett ägarbyte.
Det stämmer även att det krävs blanketter för överlåtelse av .SE och även för .NU-domäner, men det är de enda toppdomänerna hos oss som behöver blanketter.
Anledningen till att vi skickade e-postmeddelandet i posten ovan till dig var för att informera dig om att du bör byta e-postadress på administrativa kontakten för din domän. Detta för att överföringen inte kommer påbörjas om inte den administrativa kontakten godkänner detta.
Då vi har märkt att vissa andra leverantörer på marknaden inte godkänner överföringar per automatik så har vi valt att manuellt informera om detta så att domänen kan föras över så snabbt som möjligt. Vi registrerar naturligtvis transfern i våra system samtidigt som vi informerar om detta. Vill man inte byta admin så kan man alternativt kontakta den som är admin och be dem att manuellt godkänna detta, då behöver man inte göra någonting mer.
/Jimmie Eriksson