Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ordernummer i bruten eller obruten följd??

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-08, 12:15 #1
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Nu skriver jag, förenklat, om hur jag har lärt mig och hur jag gör.

Orderbekräftelse, offerter, följesedlar osv som inte ska in i bokföringen som verifikat kan ha vilken nummerserie som helst och gå hur som helst.

Det du bokför som verifikat tex kvitton, fakturor, kreditfakturor osv ska följa en logik som du kan förklara tex kan nummerserien gå om steg av 13 dvs 1000, 1013, 1026 osv. Eller så har du en serie med fyra siffror och en kontrollsiffra. 10015, 10021, 10039 osv. Går även bra att räkna bakåt. Har du en försäljning genom webbutik och en annan genom en fysisk butik så kan dessa ha två egna nummerserier.

Det som är viktigt är att du alltså kan förklara hur din nummerserie går och fungera. Det för man ska kunna följa alla verifikat i bokföringen och se om något verifikat saknas.

Som sagt, det hur jag har gjort i alla år och ingen, varken ekonomer eller revisorer, har slagit ner på det.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-08, 18:05 #2
eboy99 eboy99 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
eboy99 eboy99 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Nu skriver jag, förenklat, om hur jag har lärt mig och hur jag gör.

Orderbekräftelse, offerter, följesedlar osv som inte ska in i bokföringen som verifikat kan ha vilken nummerserie som helst och gå hur som helst.

Det du bokför som verifikat tex kvitton, fakturor, kreditfakturor osv ska följa en logik som du kan förklara tex kan nummerserien gå om steg av 13 dvs 1000, 1013, 1026 osv. Eller så har du en serie med fyra siffror och en kontrollsiffra. 10015, 10021, 10039 osv. Går även bra att räkna bakåt. Har du en försäljning genom webbutik och en annan genom en fysisk butik så kan dessa ha två egna nummerserier.

Det som är viktigt är att du alltså kan förklara hur din nummerserie går och fungera. Det för man ska kunna följa alla verifikat i bokföringen och se om något verifikat saknas.

Som sagt, det hur jag har gjort i alla år och ingen, varken ekonomer eller revisorer, har slagit ner på det.
Hej Jan.

Jo vi har också gjort på vårt sätt under många år och varken ekonomer eller revisorer har heller slagit ner på det sätt vi gör, men frågan är om det skulle bli en revision, hur kommer skatteverket att reagera? Nu vet jag inte vad för sorts verksamhet du bedriver men vi har många små beställningar varje dag (ca 30-40st) med summor på ca 500kr i snitt, och betalningssätten vi erbjuder är Faktura (Klarna) Kreditkort, Postförskott samt Förskottsbetalning, hitintills har ingen frågat oss om mer bokföringsunderlag(verifikationer) än våra bankkontoutdrag, Batchinfo från Kortbetalningar samt Avräkningsnotor från Klarna. I dessa verifikationer står endast summa och ordernummer. Följesedlarna sparar vi elektroniskt för att vid eventuell revision visa vad vi sålt och vem köparen varit men vi lämnar inte in dessa till vår redovisningsekonom. Enligt vår Auktoriserade revisor så ser han inget fel i det och tycker upplägget är helt ok, men i slutändan är det ändå vi som bär ansvaret och inte han.
eboy99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017