FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||||
|
|||||
Bara ett inlägg till!
|
Ber om ursäkt för att jag inte förklarade lite bättre i min frågeställning. Jag var lite trött i mössan när jag skrev inlägget :-)
Citat:
På vilket sätt skulle HTML5 skilja sig mellan olika webläsare? Kan du ge konkreta exempel på element som inte renderas samma? Det skulle i så fall vara ett starkt skäl till att stanna kvar i xhtml. Citat:
Citat:
Många gånger har man stora krav på sig att implementera en wireframad design som markup, och det skall vara så exakt som möjligt, ner på pixelnivå. 5px magisk padding här och 3px magisk marginal där kan förstöra hela designen, så man måste ha total kontroll på elementen. Då blir markupen ett verktyg man använder för att implementera wireframen, och då är det viktigt att allt beter sig lika. Som jag ser det så påverkar markupen en hel del, inte minst hur css:en tolkas på de olika läsarna. I övrigt så verkar du förstå vad jag var ute efter :-) "HTML 4.01" skulle alltså kunna vara ett alternativ till xhtml om man vill att det skall se exakt lika ut? Men det krävs det trots allt en doctype. Citat:
Att lägga in en stor bild är inte ett alternativ eftersom: [x] Google inte kan indexera textinnehåll i bilder [x] Det går åt mycket bandbredd eftersom stora bilder måste laddas ner vid varje sidladdning [x] Det blir sjukt slött att rendera dynamiskt innehåll i bilder [x] Även små ändringar i innehåll blir komplicerade och tidskrävande |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||||
|
||||||
Medlem
|
Citat:
![]() Citat:
![]() Citat:
Citat:
Detta kommer att bli ännu mer märkbart ju mer vi går åt den mobila webben också. Att koda efter fasta bredder kommer inte att hålla länge till. Att forma designen efter innehållet kommer att bli allt viktigare och då räcker det inte med en bild i photoshop där det första man gör är att sätta en fast storlek på innehållet. Det är mycket prat om responsive design för mobila enheter just nu, men det har plötsligt skiftat mot att handla om att inte ha några fasta bredder alls i princip utan gå efter innehållet och hur det ska presenteras vid olika upplösningar. Det blir intressanta tider framöver! Citat:
![]() Senast redigerad av Syke den 2011-05-04 klockan 11:02 |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ett exempel är <input type="search"> som ser helt olika ut i Safari och FF/Opera tex. Ett annat exempel är att kontrollerna på <video> taggen ser olika ut på olika webbläsare och stödet för filformat differerar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Förmodar att även "date picker" inte kommer gå att styla i sitt expanderade läge. Det spelar dock mindre roll eftersom man lätt löser sådant i javascript. Det är värre med baselement där det inte finns något vettig lösning. :-)
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|