Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Amazons katastrofvecka...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-27, 23:59 #11
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Hela poängen med en molntjänst är att man inte bryr sig om hur det ser ut under skalet.
Jo det håller jag med om, men för mig är en molntjänst inte bara "under skalet" utan att det även ska vara skalbart uppåt väldigt långt. De alldra flesta webbhotell slår i taket rätt snabbt, och hänvisar till en vps eller en molnbaserad vps.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 19:05 #12
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Moln hit och moln dit!

Internet har alltid illustrerats med ett stort moln.

Alltså är alla internettjänster molntjänster! 
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-29, 09:21 #13
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

abergman - Jo jag håller med dig. Tror heller inte de flesta här kör större applikationer där man kanske måste lägga den kraften för att hålla riktigt bra upptid. Frågan var också ett sätt att få det svaret. Visst ligger det mycket på utvecklaren...

Cloud Foundry får man väl se som en 0.9 version och som du säger - med tiden har jag en känsla att stödet byggs ut. Själv är jag mer intresserad av tanken. Dvs det är skitjobbigt idag att skala över flera leverantörer på ett kostnadseffektivt sätt. Om lösningar kommer som gör detta enkelt kanske vi har svaret till 100% upptid. Hela jorden går ju sällan ner samtidigt och man kan oftast leva med lite högre latency under vissa tider (om du nu inte driftar Quake). :-)

linusoleander - En hel drös bygger på heroku som du säger och det är ju oroväckande när en hel nischad community går ner med ett data center. Den hel del större aktörer som kör där också. Kan du ge mer detaljer om din nertid? Vad var det för applikationer du kör där?
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-29, 09:33 #14
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Moln hit och moln dit!

Internet har alltid illustrerats med ett stort moln.

Alltså är alla internettjänster molntjänster!*
Saken är väl kanske inte vad man kallar det, utan hur man bäst uttrycker skillnaden mellan hosting på en webbserver med en installerad kontrollpanel som kan gå ner närsomhelst eller som måste tas ner ibland för uppgradering osv. och en hostinglösning med reduntanta lastbalanserare framför webbserver noder, där ett konto teoretiskt kan uppta mer än en servers processorkraft. Moln tycker jag är ett bra ord, men finns det bättre ord så är jag villig att lyssna
Oläst 2011-04-29, 10:20 #15
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
abergman - Jo jag håller med dig. Tror heller inte de flesta här kör större applikationer där man kanske måste lägga den kraften för att hålla riktigt bra upptid. Frågan var också ett sätt att få det svaret. Visst ligger det mycket på utvecklaren...

Cloud Foundry får man väl se som en 0.9 version och som du säger - med tiden har jag en känsla att stödet byggs ut. Själv är jag mer intresserad av tanken. Dvs det är skitjobbigt idag att skala över flera leverantörer på ett kostnadseffektivt sätt. Om lösningar kommer som gör detta enkelt kanske vi har svaret till 100% upptid. Hela jorden går ju sällan ner samtidigt och man kan oftast leva med lite högre latency under vissa tider (om du nu inte driftar Quake). :-)

linusoleander - En hel drös bygger på heroku som du säger och det är ju oroväckande när en hel nischad community går ner med ett data center. Den hel del större aktörer som kör där också. Kan du ge mer detaljer om din nertid? Vad var det för applikationer du kör där?
Man får ju ocksǻ komma ihåg att vi som sitter på WN jobbar väldigt mycket med webb, och just webb är ju ganska enkelt att bygga redundant. Ett sessionstore och ett gäng webbservrar så är man klar. Det finns ju en uppsjö av applikationer som inte är i närheten av lika enkla att bygga redundanta, TS lösningar tex.

Något jag är jävligt sugen på att lösa är live migration mellan leverantörer, så att jag kan flytta min maskin från Leverantör A till Leverantör B utan avbrott. Men det är en helt annan diskussion.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-29, 10:24 #16
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Ett sessionstore och ett gäng webbservrar så är man klar.
Ja, om du ska serva statiska filer ja, inte annars. Dessutom så har det tagit oss över ett år att utveckla och finslipa det system vi har idag och vi har behövt knäcka en mängd nötter.
Oläst 2011-04-29, 10:36 #17
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Håller med Danielos - om du jobbar med större webbprojekt där vi snackar stora mängder trafik och databaser - då blir det rätt snabbt jobbigt. Databaserna är inte alltid helt enkla att få redundanta på bra sätt om trafiken är hög nog tex. Så nog finns det många aktörer även inom webb som har stora behov av förbättring.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017