FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Men att göra detta för alla jordens städer blir ju lite för tidskrävande. Vi tycker det är bra att veta stad och god design är väl att inte göra egna siffror per stad och ta officiella koder i stället. Det borde finnas någon officiell ISO-standard eller liknande vad är en stad eftersom jag vill göra detta en gång för alla och inte sitta och samla ihop städer själv. Senast redigerad av niklasr den 2011-04-20 klockan 05:30 Anledning: stavfel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
http://www.annonskartan.se/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
MVH Niklas R |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle önska att sidan kan visas med engelska (elelr ännu hellre svenska?) texter för jag kan inte portugisiska.
Det kändes onaturligt att ha markören där den är om jag ska annonsera efter geografiskt område. Då skulle jag vilja markera området med att klicka på ett flertal ställen som bildar ett geografiskt område. Jag kan förstå om man markerar en punkt och det då annonserar inom en viss region, men jag förstod inte hur jag skulle specificera områdetets storlek, eller gäller det automatiskt en specifik kommun eller område? Det framgick inte så jag förstod. Om du har fasta områden som bestämmer inom vilket område annonsering sker så borde det vara hela områden man klickar på inte en enskild pnkt. Men jag förstod inte att det skulle fungera så. Annars tycker jag grundidéen är bra att man kan klicka på en karta för att visa var man vill annonsera, det är bra, som blocket fast de har fasta länsvisa regioner man klickar på. Det skulle vara unikt om man kan klickmarkera hela det område man vill annonsera inom genom att klicka på en serie punkter, som mankan göra med eniro när man mäter avstånd och omkrets på kartorna där. När man markerat hela sitt område så skulle jag vilja att man får hela ytan markerad i en tydlig färg och att mankan dra i punkterna för att justera området. sen borde det visas en siffra på hur många människor som bor i området inom ettantal urvalskriterier, som ålder, kön, yrke, inkomst m.m. typ demografiska och ekonomiska uppgifter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
I Brasilien kommer vi ha ett system med s.k. DDD "area codes" som has några per stat. Omkring Sao Paulo också vilken region dvs "östra sao Paulo", "västra sao paulo" m.fl. Det blir alltså ganska många nivåer i geografier och till att börja med har jag använt biblioteket som heter geomodel med python http://code.google.com/p/geomodel/ för att kunna fråga på longitud, latitud + radie för sökningen. Det hela är fortfarande under migration till google app engine efter att tidigare ha varit på virtuell server hos godaddy och jag tycker google app engine har stora fördelar men att programmeringen med django har varit tämligen svår. Vi kör även samma system till Indien på samma applikation vilket har visat sig vara en bra idé då man kan göra samma uppdatering till flera länder samtidigt om flera länder ska ha funktionen. Blockets motsvarig i Brasilien är www.balcao.com och jag tror att med cloud computing kan man bli större än blocket. En annan liknande webb som också kör på GAE är http://bazar.appspot.com som har annonser från omkring hela latinamerika just utom Brasilien och de kör inte med systemet longituder och latituder men verkar ha en egen geografi och ingen flerspråkighet. Flerspråkigheten försöker jag göra med i18N vilket jag tycker är ett bra system för att göra flerspråkiga webbsidor. Tack & MVH Niklas R |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
MVH Niklas Senast redigerad av niklasr den 2011-04-30 klockan 18:27 Anledning: stavfel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Nykomling
|
Här är uppdateringen hur det går att driva projektet framåt på engelska.
There's a new view e.g. http://www.montao.com.br/servead/4118233 There are software bugs: * image bug mixup between blobproperty and blobstore - make everything blobstore. This will be very effective image hosting. ref Why does my image not appear? * image should not be so large. there should be a max size something like 640 pixels. ref How to specify a maximum image size with get_serving_url * navigation with links needs a solution for how to handle our different types of logins * SEO stuff like title and city names in headings * recommend should have more informative text that it's your friend's and not yourself that will receive the email * not implemented: video More ideas / discussion? I've also updated the boilerplate text for our project page montao.googlecode.com: Welcome ------------- Welcome to Montao, a GAE application powering Montao.com.br, Kool Business, Gralumo and others to provide a free service for posting and searching online announcements. Our features include announcing your geography coordinates with up to 2 GB files, your quality webpage for your announcement and documentation enabling multilingual added, viewed and recommended advertisements and announcements. Development Environment --------------------------------------- GAE SDK defines the development environment. Cheers Niklas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Citat:
. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
där även fler länkar finns till installationerna och andra experimentella tillämpningar leveransen har som videofunktioner och tillåta uppladdningar upp till 2 GB dvs ganska stora filer kan man tekniskt ladda upp men hittills är det bara bilder + text användarna har sparat. I.o.m. google app engine har vi en installation som är mycket skalbar, kostnadseffektiv och med mycket god tillgänglighet. Det svåra och viktiga blir naturligtvis göra grafiska gränssnittet så trevligt som möjligt vilket jag har hjälp med från olika hålla då jag är mer programmerare än grafiker. MVH Niklas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Citat:
Vill du bara ha avstånd och bounding-box så räcker det nog med ditt nuvarande bibliotek. Om du inte jobbar mot gatunivå så kan du titta på Open Streetmap man kan ladda ner hela databasen och köra geocoding mot egen databas och slippa att blanda in G över huvud taget. Precisionen är dock rätt skräpig om man vill jobba på gatunivå. På by/stad/ortsnivå är det bättre, och det kanske räcker för din del? Finns också http://earth-info.nga.mil/gns/html/country_files.html om det räcker med orter? I Open streetmap kan du lägga in vägbeskrivningar också, men allt hänger på hur exakta säljarna vill vara. Många smartphones vet också var de befinner sig, praktiskt att hugga den infon och hämta vilka annonser som är nära mig just nu. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|