FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu är det såhär att kunden säger att ena telefonen har skickats tillbaka, men de kommer inte skicka tillbaka den andra telefonen förens jag betalar tillbaka pengarna för den.
Men jag har redan förklarat att vi inte betalar en retur förens en produkt har returnerats . Kunden har alltså betalat för en produkt. Vi kommer skicka kunden till KFM och när vi får tillbaka (om vi får) den andra telefonen också så vill vi gärna ta ut en avgift och ej betala tillbaka fullt belopp. Vi har spenderat flera månader på det här fallet och slösat väldigt mycket tid, och tid är pengar. Har vi rätt att ta ut avgifter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du har rätt att ta ut en påminnelseavgift, inkassoavgift och avgiften till KFM. Det är dock mycket tveksamt om du kan ta ut en avgift för den tid som du har spenderat på kunden. Om det inte framgår av dina köp- och leveransvillkor att du tar ut avgifter för din egen tid, så har ni inget avtal om det. Och du kan inte fakturera för en tjänst som du har utfört, utan att först avtala om pris med kunden.
Din rätt att ta ut diverse avgifter (förutom ovan nämnda kostnader i samband med inkasso och KFM) är alltså mycket begränsad, om inget annat har avtalat mellan dig och köparen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vid denna typ av fordingar så finns det möjlighet att du tar ut avgifter enligt inkasso och påslag när det går till KFM med 340 kr tro rjag det var. Detta ärende visar bara på att du har dåliga rutiner i såna här ärenden. Du bör givetvis inte skicka ut flera telefoner till en kund som inte betalat. Det är normalt att man måste skicka in en defekt vara innan leverantöre skickar en ny. Skicka med REK så du vet att kunden tagit emot varan. Du kan inte hitta på nya villkor i efterhand bara för att du anser att det är rimligt, kunden anser givetvis att det är helt orimligt. Detta verkar vara en strulkund som du kan vara utan så skicka på KFM i detta fall, du kan även begära handräckning av KFM så de åker ut och hämtar telefonen som du vill ha tillbaks. Lär av misstaget och gör bättre nästa gång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Ska i alla fall aldrig mer skicka iväg en till vara till en kund utan att ta emot och undersöka den första varan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Har inte öppnat förpackningen än men har filmat och tagit foton. Vad kan jag göra? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|