Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stora e-postlistor säljes

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-14, 10:56 #1
alle9134 alle9134 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2010
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Det verkar finnas mycket kunskap om regler kring epost listor i den här tråden, därför passar jag på att fråga:

Vad definierar en "opt-in" adress egentligen?

I min mening så är opt-in när jag själv väljer att finnas på en epost lista för te.x ett nyhetsbrev. Dock så menar jag att jag _INTE_ har godkänt att andra får sända mig epost om denna personen får för sig att sälja listan, såvida jag specifikt inte har godkänt reklam från 3:e part.

Har jag fel?
Man kan ju lägga in en sån parameter, vid opt-in tillfället att prenumeranten godkänner en försäljning till tredjepart. Men efter som jag vet hur svårt det kan vara för företag att samla in adresser så menar jag att 700k adresser endast kan komma från ett fåtal stora portaler i Sverige. Och skulle de nu vara insamlade på riktigt så begår ju personen som försöker att sälja dem ett riktigt tjänstefel genom att kränga dem så billigt.
alle9134 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-14, 11:05 #2
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av alle9134 Visa inlägg
Man kan ju lägga in en sån parameter, vid opt-in tillfället att prenumeranten godkänner en försäljning till tredjepart. Men efter som jag vet hur svårt det kan vara för företag att samla in adresser så menar jag att 700k adresser endast kan komma från ett fåtal stora portaler i Sverige. Och skulle de nu vara insamlade på riktigt så begår ju personen som försöker att sälja dem ett riktigt tjänstefel genom att kränga dem så billigt.

jag är helt klart över att det här är fake/harvest/eller stulna adresser, jag tänker mer generellt runt vad man faktiskt klassar som "opt-in"
Jag menar att även om man skulle godkänna 3:e part, så innebär det ju inte att jag vill få min adress såld, opt-in med 3:e part menar jag är att jag låter företaget i fråga sända reklam till mig från 3:e part. inte att företaget i fråga har rätt att sälja min epost adress till så många som dom önskar, som i sin tur kommer att spamma mig i all evighet, samt sälja listorna vidare.

Dom stackars 700 000 som ligger på den här listan kan ju så gott som byta adress nu.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-15, 20:16 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
jag är helt klart över att det här är fake/harvest/eller stulna adresser, jag tänker mer generellt runt vad man faktiskt klassar som "opt-in"
Jag menar att även om man skulle godkänna 3:e part, så innebär det ju inte att jag vill få min adress såld, opt-in med 3:e part menar jag är att jag låter företaget i fråga sända reklam till mig från 3:e part. inte att företaget i fråga har rätt att sälja min epost adress till så många som dom önskar, som i sin tur kommer att spamma mig i all evighet, samt sälja listorna vidare.

Dom stackars 700 000 som ligger på den här listan kan ju så gott som byta adress nu.
Det är helt sant det du säger, ingen vill/förväntar sig att man säljer adresserna vidare. Samt att avregistreringen skulle garanterat braka i höjden och även mail konversationen till det företag som skulle göra utskick till denna lista. Folk i allmänhet har väldigt bra koll på vilka lagar som gäller.

Exempel på dubbel vs. enkel optin hittar ni här

Det första som jag rekommenderar mina kunder till att göra innan de importerar sina mottagarlistor till vårt system är att lägga in ca:tio st e-postadresser som endast finns i dessa listor. På detta sätt så får företaget direkt vetskap om någon har kapat deras adressregister.
alle9134 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017