FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
jag sitter å funderar på hur ni som har varit ute på marknaden (frilansar, webbfirmor, alla) jobbar? Jag har hittills gjort 4-5 hemsidor, mest till folk i min bekantskapskrets. alla är gjorda i php och är väldigt statiska utan uppdatering. nu sitter jag å bygger mitt första mer komplexa cms för ett större projket. det blir såklart mycket som inte kommer fungera optimal med cmset även om det fungerar. men jag har fått förfrågningar om lite mer avancerade sidor med bilduppladningsfunktioner med scalning utav bilder etc. Lite mer avancerat så att säga. Borde jag sätta mig ner och grundligt lära mig Wordpress eller tycker ni jag ska fortsätta bygga cms för hand åt kommande projekt? hur mycket tid tjänar man på att jobba i WP? och är det framtiden? vad tror ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror dina kunder skulle uppskatta att få en plattform som inte är beroende av din hemmaknackade kod. Använd Wordpress och andra färdiga moduler och dokumentera hur sajten är byggd.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Skulle aldrig få för mig att bygga ett eget CMS med tanke på dom fria färdiga som finns på marknaden.
Problemet med färdiga CMS är dock att göra redigeringen av hemsidan så enkel att en kund helt utan erfarenhet förstår sig på den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag jobbar med både och.
EpiServer är kraftfullt men licensen kostar en hel del. Gör man eget kan man komma igång väldigt snabbt (jag personligen iaf). WP-sajter är inget jag kör mina kunder med då det inte är sådana webbplatser som byggs. Dock har jag kollat lite på Orchard och andra Open Source CMS som bygger på MVC och det verkar bra men jag har inte riktigt satt mig in i hur modulutvecklandet fungerar ännu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
CMS alla dagar i veckan!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Allt beror ju på hur mycket som den som har hemsidan vill ändra och vad den kan. Är det någon som bara har rena fakta ändringar då och då och inte kan så mycket om hemsidor så är det ju enklast att bygga sidan/layouten för sig och lägga infon/texten i separata txt (eller andra format) filer och köra eget cms. Mindre risk att något "råkar" bli fel på sidan då också
![]() Är iallafall så jag bygger upp det numera. Och mitt lilla cms är bara en php fil på servern så blir ju ingen avancerad struktur på servern direkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
tack för alla svar!
jag är också osäker på hur kunden kommer kunna hantera wordpress eller annat cms. Om jag tex har en kund som vill en enkel sida men kunna ha ett nyhetsflöde (lägga till nyhet) så tycker ni alltså inte jag ska bygga ett formulär med validering och allt runt om kring för att få det att fungera? utan använda ett färdigt CMS? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan göra en statisk webbplats men lägga till en enskild sida som kunden kan editera. Antingen egenprogrammerat eller avvända befintlig tjänst/widget eller motsvarande.
Det beror helt på behovet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror ju helt på vilken typ av kunder man arbetar med, vilken kompetens som finns hos dig respektive kunden etc. Ibland är WP en bra lösning, ibland är det en usel lösning, sen finns allt däremellan. Själv arbetar jag i princip enbart med kunder som har webben som huvudsaklig verksamhet och kör helt egna system. Däremot kan färdiga komponenter ingå i dessa ibland.
![]() |
Svara |
|
|