FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Den tekniker som du skickade har väl inte teckningsrätt för ditt företag? Då har han inte befogenhet att ingå avtal i ditt företags namn. Hans befogenhet har vad jag uppfattar enbart bestått i att transportera godset till dig?
Det är bedrägligt beteende från säljaren att lämna ifrån sig gods som inte stämmer med specifikationen (är väsentligt sämre kapacitet eller kvalitet, jämfört med det avtalade), om han var medveten om det. (Polisanmälan kanske är på sin plats). Observera att jag skulle definitivt klaga om det är 76 GB när säljaren uppger 300 GB, det har inget med om varan är begagnad eller inte, det är ju en ren specifikationsfråga som inte har att göra med om varan är använd. Det är orimliga avtalsvillkor att hävda avtalsvillkor av ett "bud". Det hade varit lite annorlunda om denne varit formellt anställd av dig. Du har undersökt detta gods så snart omständigheterna tillåter det. Teknikern som du skickade har enbart agerat "transportör" eller "bud" och har inget ansvar för godset på annat sätt än för själva transporten. Förvisso kan säljaren hävda att du ska lämna tillbaka servern om du krediteras för denna servers andel av hela affärsuppgörensel, men rimligt är att transporten sker på säljarens bekostnad. MEN då kan du hävda att detta var en vital del av hela uppgörelsen och HÄVA hela affären/köpet, med krav på full kompensation för dina omkostnader. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-06 klockan 23:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om teknikern hade i uppdrag av dig att hämta server, så kan man argumentera för att han måste ha haft rätt att kvittera ut den. Därmed har du givit teknikern fullmakt att ingå den typen av avtal i ditt ställe. Särskilt som beloppet det rör sig om är så ringa.
Rent juridiskt så har du ett anspråk på teknikern. Därför att han har levererat en server som inte motsvarar den server som du gav honom i uppdrag att kvittera ut och att transportera till dig. Säljaren i sin tur har friskrivit sig genom kvittensen. Teknikern har ju skrivit under på att han har hämtat 6x300gb, men till dig har han bara levererat 4x300gb + 2x74gb. Du har därför ett anspråk på teknikern, inte på säljaren. Rent juridiskt så kan du inte ställa krav på säljaren. Du kan driva en tvist mot teknikern, som i sin tur kan driva en tvist mot säljaren. Lagen stämmer inte alltid överens med det man tycker borde vara rimligt. Rent moraliskt så bör säljaren naturligtvis skicka dig två till 300gb diskar, eller ta tillbaka servern och betala alla kostnader. Men det blir du tyvärr tvungen att förklara för säljaren, utan att ha stöd av lagen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Att säljaren är beredd att ta tillbaka varan och är beredd att kompensera köparen med ett lägre pris tycker jag visar att säljaren insett att han gjort ett misstag. Min filosofi är att man ska försöka vara schyssta mot varandra och inse att folk gör misstag ibland. Det lönar sig i längden att lösa saker så att ingen går och är sur på dig. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|