Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kommer man igång med OCR?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-05, 19:40 #1
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
OCR numret består iaf hos oss av en fakturadel, hård kontroll på antalet siffror , plus checksumma. t ex OCR: 155997992 då är fakturanummret 1559979 längden är 9 samt kontrollsiffran är 2 hur man räknar ut detta finns på nätet. http://www.bgc.se/upload/Gemensamt/T...r/10-MODUL.pdf

till Patrik, slå på hård kontroll, det underlättar, behåll dock ett PG nummer / bg nummer som du inte skriver ut på fakturorna som kund kan betala till om de inte lyckas betala. Det är alltid någon som kommer att "påstå" att det inte går att betala.........

Men! hård kontroll löser inte alla problem. Jag vet inte hur många kunder som betalar in kreditfakturor, fel belopp eller dubbelbetalningar. Det ska ju vara tekniskt omöjligt att göra felaktiga betalningar, iaf om man skickar filer från bokföringsprogrammet.

Jag har under en tid funderat på om man ska sabba OCR numren vid kreditfakturor bara så att de inte kan betala dessa. Vad tror ni om det?
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-05, 20:30 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
OCR numret består iaf hos oss av en fakturadel, hård kontroll på antalet siffror , plus checksumma. t ex OCR: 155997992 då är fakturanummret 1559979 längden är 9 samt kontrollsiffran är 2 hur man räknar ut detta finns på nätet. http://www.bgc.se/upload/Gemensamt/T...r/10-MODUL.pdf

till Patrik, slå på hård kontroll, det underlättar, behåll dock ett PG nummer / bg nummer som du inte skriver ut på fakturorna som kund kan betala till om de inte lyckas betala. Det är alltid någon som kommer att "påstå" att det inte går att betala.........

Men! hård kontroll löser inte alla problem. Jag vet inte hur många kunder som betalar in kreditfakturor, fel belopp eller dubbelbetalningar. Det ska ju vara tekniskt omöjligt att göra felaktiga betalningar, iaf om man skickar filer från bokföringsprogrammet.

Jag har under en tid funderat på om man ska sabba OCR numren vid kreditfakturor bara så att de inte kan betala dessa. Vad tror ni om det?
Bättre att lägga in liten text på kreditfakturan som du skriver att dom accepterar avtalet som är du får behålla pengarna kund betalar in.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 10:02 #3
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Bättre att lägga in liten text på kreditfakturan som du skriver att dom accepterar avtalet som är du får behålla pengarna kund betalar in.
Har du några kunder överhuvudtaget?

Kundvård verkar inte vara din starka sida, måtte du ha någon annan stark egenskap som gör att du lyckas driva ett företag.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 15:21 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Har du några kunder överhuvudtaget?

Kundvård verkar inte vara din starka sida, måtte du ha någon annan stark egenskap som gör att du lyckas driva ett företag.
Vi har jävligt bra kundvård, men en idiot är fortfarande en idiot. Och jag anser att kunden ska ta sitt eget ansvar. Vi ska inte belastas för problem kunden själv skapar och är orsaken till. Isåfall hade vi fått ta betalt för det som extra tjänst "Idiot hantering".

Man måste våga att säga att vissa kunder klarar man sig bättre utan.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 21:35 #5
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Vi har jävligt bra kundvård, men en idiot är fortfarande en idiot. Och jag anser att kunden ska ta sitt eget ansvar. Vi ska inte belastas för problem kunden själv skapar och är orsaken till. Isåfall hade vi fått ta betalt för det som extra tjänst "Idiot hantering".

Man måste våga att säga att vissa kunder klarar man sig bättre utan.
Du är en baddare på att kalla din kunder för idioter och det är inte seriöst att kalla sina kunder för idioter. Varför ens ha ett företag när man ändå idiot förklarar sina kunder?

Hade dina kunder sett att du kallar dem för idioter hade du garanterat förlorat dina kunder med en gång. Ingen vill ha med ett oseriöst företag att göra.
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 21:53 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Vi har jävligt bra kundvård, men en idiot är fortfarande en idiot. Och jag anser att kunden ska ta sitt eget ansvar. Vi ska inte belastas för problem kunden själv skapar och är orsaken till. Isåfall hade vi fått ta betalt för det som extra tjänst "Idiot hantering".

Man måste våga att säga att vissa kunder klarar man sig bättre utan.
Ja, du lär ju få bra mycket mer "idioter" som kunder med den attityden... Normala, sansade människor väljer inte ett företag med en sådan människosyn.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 22:05 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Ja, du lär ju få bra mycket mer "idioter" som kunder med den attityden... Normala, sansade människor väljer inte ett företag med en sådan människosyn.
Största delen av kunderna vill ha en fungerande tjänst, och för det dom betalar för. Och största andelen vill inte betala ett högre pris bara för enstaka idioter ska ställa till det.

Felet är ju helt deras eget, det kan man inte skylla på någon annan.

Problemet är all jävla dubbel moral där folk inte vågar stå för den sanningen, medan största andelen företag ändå har en lista över dom största idioterna.

Även om dom kanske inte är helt dokumenterad internt så vet alla ändå vilka just dom kunderna är.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 23:18 #8
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Största delen av kunderna vill ha en fungerande tjänst, och för det dom betalar för. Och största andelen vill inte betala ett högre pris bara för enstaka idioter ska ställa till det.

Felet är ju helt deras eget, det kan man inte skylla på någon annan.

Problemet är all jävla dubbel moral där folk inte vågar stå för den sanningen, medan största andelen företag ändå har en lista över dom största idioterna.

Även om dom kanske inte är helt dokumenterad internt så vet alla ändå vilka just dom kunderna är.
Om du nu ska kalla folk för idioter titt som tätt så lär dig åtminstone att sluta särskriva så slipper du se ut som en själv.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 10:13 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
OCR numret består iaf hos oss av en fakturadel, hård kontroll på antalet siffror , plus checksumma. t ex OCR: 155997992 då är fakturanummret 1559979 längden är 9 samt kontrollsiffran är 2 hur man räknar ut detta finns på nätet. http://www.bgc.se/upload/Gemensamt/T...r/10-MODUL.pdf

till Patrik, slå på hård kontroll, det underlättar, behåll dock ett PG nummer / bg nummer som du inte skriver ut på fakturorna som kund kan betala till om de inte lyckas betala. Det är alltid någon som kommer att "påstå" att det inte går att betala.........

Men! hård kontroll löser inte alla problem. Jag vet inte hur många kunder som betalar in kreditfakturor, fel belopp eller dubbelbetalningar. Det ska ju vara tekniskt omöjligt att göra felaktiga betalningar, iaf om man skickar filer från bokföringsprogrammet.

Jag har under en tid funderat på om man ska sabba OCR numren vid kreditfakturor bara så att de inte kan betala dessa. Vad tror ni om det?
Dina kreditfakturor bör bara ha ett fakturanummer och inte ett OCR-nummer, men det kanske är samma? Skickar du fakturor med inbetalningskort på är detlämpligt att det står makulerad stort över hela inbetalningskortet eller så.

När det gäller privatpersoner skickar många aldrig ens ut kreditfakturorna för att mottagaren inte förstår.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017