FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Är enda jag kollar efter när jag ska betala fakturan. Och är helt rätt att kalla idioter för idioter. Finns dom 2 sakerna på fakturan finns det ingen bortförklaring för att kunna göra fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tycker du gör fel titt som tätt, är du en idiot då enligt din "logik"?
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är rörigt att hitta rätt referensnummer på vissa fakturor. Att ha med ett inbetalningskort underlättar. Att det faktiskt finns ett referensnummer underlättar också.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
|
Att många leverantörer kallar OCR-nummret för refernsnummer, avinummer, fakturanummer, ärendenummer underlättar inte att förstå vad man ska skriva in för nummer i rutan för OCR-nummer när man ska betala på sin internet-bank.
Nummren är ofta utspridda på fakturan så man blir helt förvirrad. Jag vill att alla viktiga nummer ska vara samlade på ett ställe och stå under varandra så här: LEVERANTÖRSUPPGIFTER Leverantör: Gurkans Bokhandel AB Lev Orgnr: 556677-8899 Lev VAT/momregistreringsnr: SE556677889901 KUNDUPPGIFTER Kund: Connys Hemfixarfirma AB Kund Orgnr: 556699-7788 Kund VAT/momregistreringsnr: SE556699778801 Kundnummer: 76587575 FAKTURAUPPGIFTER Fakturadatum: 2011-03-01 Förfallodag: 2011-04-01 OCR/Fakturanummer: 12345678 Belopp Att betala: 1250 kr Varav moms: 250 kr Adressuppgifter har jag medvetet utelämnat i detta fall. Det finns även fall där man ska skilja på vem kunden är och vem som betalar (exempelvis vid factoringavtal) och det kan finnas avvikande leveransadresser, då tillkommer dessa uppgifter på fakturan. Det förekommer även olika leveransdatum så varje leverans ska specificeras med leveransadress,leveransdatum, leveranssätt m.m. Men det skippar jag i detta exempel. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-05 klockan 11:17 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu kanske det redan avhandlats, men OCR-nr skapas väl inte efter någon standard? Hur kan då tex Danska Bank göra autobetalningar med sin nya app genom att bara scanna av själva nummret...matchas den mot något register?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
OCR numret består iaf hos oss av en fakturadel, hård kontroll på antalet siffror , plus checksumma. t ex OCR: 155997992 då är fakturanummret 1559979 längden är 9 samt kontrollsiffran är 2 hur man räknar ut detta finns på nätet. http://www.bgc.se/upload/Gemensamt/T...r/10-MODUL.pdf
till Patrik, slå på hård kontroll, det underlättar, behåll dock ett PG nummer / bg nummer som du inte skriver ut på fakturorna som kund kan betala till om de inte lyckas betala. Det är alltid någon som kommer att "påstå" att det inte går att betala......... Men! hård kontroll löser inte alla problem. Jag vet inte hur många kunder som betalar in kreditfakturor, fel belopp eller dubbelbetalningar. Det ska ju vara tekniskt omöjligt att göra felaktiga betalningar, iaf om man skickar filer från bokföringsprogrammet. Jag har under en tid funderat på om man ska sabba OCR numren vid kreditfakturor bara så att de inte kan betala dessa. Vad tror ni om det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Kundvård verkar inte vara din starka sida, måtte du ha någon annan stark egenskap som gör att du lyckas driva ett företag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
När det gäller privatpersoner skickar många aldrig ens ut kreditfakturorna för att mottagaren inte förstår.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Citat:
Man måste våga att säga att vissa kunder klarar man sig bättre utan. |
||