FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Utan att gå in på vad som är bäst tycker jag att någon form av parser som kan gå igenom DOM-trädet är att föredra. Skriver man en screen-scraper får man vara beredd på att sidorna ändras titt som tätt och då är det verkligen inge kul att sitta med en massa regex.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det bör väl påpekas att det inte är särskilt ovanligt med en inkorrekt html-struktur.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Det är från att ha haft igång scrapers för diverse funktioner över iallafall 5+ år mot ett bra antal väldigt olika källor. Sajter byter hela systemen oftare än de byter HTML:en lite för mycket i vilket fall, i min erfarenhet.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bara en sån till synes enkel sak som att validera en e-postadress kräver att man läser uttrycket noga. Trots att formatet är spikat är uttrycket svårt att läsa och samtidigt lätt att tolka fel. Jag kan bara tänka mig hur en regex-scraper för dåligt Html-kodade sidor ser ut... Dom scrapers jag har skrivit har varit för olika privata projekt och jag har testat lite olika sätt att hämta ut informationen. Iofs är jag inte direkt bra på regex men man märker ganska snabbt om det kommer funka med uppdateringar i långa loppet.
Kanske hade jag otur med sajterna som jag läste av men jag tycker ändå att det gick upp för en att det inte är en fråga om utan när man behöver uppdatera koden. När den dagen är kommen vill man som vanlig dödlig helst inte sitta med avancerad regex. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Kompetenta programmerare kan gå igenom regex, men en total röra med xpath blir värre.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Som tur är finns ju bibliotek som gör livet enklare för utvecklare. För .NET är HtmlAgilityPack och Fizzler två trevliga lösningar. De innebär att man kan använda API:t för det mesta men möjligheten att ställa XPath-frågor mot dokumentet finns fortfarande kvar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Forumbegränsning: meddelandet måste vara minst 10 tecken långt. |