| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | |||
|
||||
|
Klarade millennium-buggen
|
Jag anser av princip att man inte ska be om fler uppgifter än de som krävs för att expediera en beställning. Samtidigt så är det fördelaktigt att ha tillgång till personnummer. Man får större möjligheter att kontrollera övriga uppgifter som beställaren har lämnat, det blir lättare att fakturera för outlösta postförskott och i det fallet att man använder en snabbkassa - som hämtar adress utifrån personnummer - så minimerar man den tiden som kunden tvingas spendera i kassan. Dessutom så minimerar man antalet fel som kunden kan tänkas göra då han/hon skriver in sina uppgifter. Många av mina kunder kan tex inte sitt eget postnummer, andra vet inte hur de stavar sitt namn och vissa har inte en aning om vad deras gata heter.
Å andra sidan så får folk lära sig via Aftonbladet och andra dagstidningar att man inte ska lämna ut sina personuppgifter hur som helst på nätet och att man genast blir utsatt för personlighetsstöld i det fall att man ändå är så dum att man göra det. Det finns alltså inget rakt svar på din fråga. Om du har ett etablerat varumärke som folk litar på, så kan du be om personnummer. Om du är lite och okänd, så finns det däremot risk att folk drar sig för att lämna ut "onödig" information. Oavsett hur du gör, så tror jag inte att det kommer att ha särskilt stor inverkan på din försäljning. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | |||
|
||||
|
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker man ska vara sparsam med att be om personnummer. Det har fått mig att avbryta köp om jag inte känt till butiken väl (och spontanköpen är väl en stor inkomstkälla?). Du kan ju erbjuda personnummer som en frivillig metod att automatiskt fylla i andra uppgifter om du vill, men handlar kunden med kort behöver du ju inte kräva det.
Enligt PuL krävs alltid uttryckligt tillstånd från kunden för att behandla personnummer och enligt ett yttrande från Datainspektionen får man i princip inte använda personnummer som användarnamn i ett datorsystem (åtminstone inte på en arbetsplats). Citat:
Risken är kanske inte så stor när man handlar något men den finns ändå där. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | ||
|
|||
|
Nykomling
|
Jag tycker alla era åsikter är värdefulla. Jag känner mig fortfarande ganska kluven. Personnummer är ju önskvärt vid postförskott men å andra sidan så får man fram det från skatteverket eftersom de flesta faktiskt anger sin riktiga adress.
Vid faktura är det nödvändigt, men det använder jag mig inte av idag. Dock bör det införas snarast. Vid betalningar i förskott ser inte jag heller någon nytta med personnummer. När det gäller "hämta adress" så har den ju ett mervärde för kunden om kunden känner sig trygg med förfarandet. Man kan ju lätt berätta att personnumret inte registreras i detta fall. En anledning till att ha personnummer är dock möjligheten att knyta ihop flera order om man inte använder sig av användarkonto. Något som kan ha mervärde för både mig och kunden. Ibland kan det vara önskvärt att sätta upp noteringar på en kund som är ett potentiellt problem till exempel. Att verifiera något via telefon förstår jag inte alls? |
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|