Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ge ni pengar till tiggare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-01, 17:35 #51
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Bistånd ska alltid följas upp, det är en gällande princip. Att utgå från att inga pengar gör nytta känns som en ganska märklig inställning. "Bara bistånd" existerar dessutom knappt, oftast handlar det om byteshandel / mutor för att det egna landets företag ska kunna etablera sig. [b]Ingen större skillnad mot kristna organisationers "generositet".[b]
Har du någon källa på det?
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 17:39 #52
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag betalar skatt och tycker oftast att det räcker som bistånd. Kanske köper jag Situation Sthlm ibland också, men att urskilja vilka som faktiskt behöver pengarna är för svårt för mig ute på gatan (tidningen hjälper till där). Då lämnar jag hellre det jobbet åt dem som är anställda av mig och alla andra skattebetalare för att lösa sådana problem.

Jag skulle aldrig ge pengar till folk som visar skräckbilder eller spelar hemsk musik, ens om jag visste att de behövde pengarna (vilket de sällan gör; i tunnelbanan har jag sett en tiggare ta upp en iPod ur fickan när han steg av, och i Göteborg hade den gamla gumman med dragspelet en dotter bredvid sig i helt nya Adidas-kläder). Det finns uppenbarligen ingen sanning i att deras söner har akuta dödliga sjukdomar som de själva måste betala eftersom vi i Sverige erbjuder akutsjukvård även till invandrare utan uppehållstillstånd.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 17:46 #53
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Det är många i tråden som förespråkar mat framför pengar som gåva. Men är svält verkligen vanligt förekommande bland uteliggare i Sverige? Brukar det inte vara annat som fattas dem?

Jag gör inget påstående här och frågan är inte retorisk. Är svält ett problem bland uteliggare? Jag har av någon anledning fått för mig att det finns soppkök och liknande där de kan få mat. Men det kanske inte stämmer?

Jag har läst att i New York så tar uteliggare inte emot mat från främlingar. Det är för många av dem som har blivit förgiftade. Det skulle dock förvåna mig om det är vanligt i Sverige.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 17:51 #54
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Bistånd ska alltid följas upp, det är en gällande princip. Att utgå från att inga pengar gör nytta känns som en ganska märklig inställning. "Bara bistånd" existerar dessutom knappt, oftast handlar det om byteshandel / mutor för att det egna landets företag ska kunna etablera sig. Ingen större skillnad mot kristna organisationers "generositet".
Jag har inte skrivit något om att att inga pengar gör nytta, dessutom inget om kristna organisationer så jag förstår inte varför du citerar mig?

Det flesta rapporter jag läst om bistånd tyder på att mycket bistånd verkar negativt för ett lands utveckling. Om det är det du tycker är märkligt så får du gärna förklara hur du menar. Givetvis finns det områden som är postiva att ge bistånd inom, men långt i från alla.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 18:15 #55
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det är många i tråden som förespråkar mat framför pengar som gåva. Men är svält verkligen vanligt förekommande bland uteliggare i Sverige? Brukar det inte vara annat som fattas dem?

Jag gör inget påstående här och frågan är inte retorisk. Är svält ett problem bland uteliggare? Jag har av någon anledning fått för mig att det finns soppkök och liknande där de kan få mat. Men det kanske inte stämmer?

Jag har läst att i New York så tar uteliggare inte emot mat från främlingar. Det är för många av dem som har blivit förgiftade. Det skulle dock förvåna mig om det är vanligt i Sverige.
Poängen med mat är att det är något folk förväntar sig att uteliggare behöver. Det hade lika gärna kunnat var något annat som underlättar personens liv. Att folk inte vill ge pengar beror nog på en tro om att uteliggaren går raka vägen till bolaget med slantarna. Fördomsfullt? Bara för att personen hamnat på gatan betyder inte att denne är helt oförmögen att hantera kontanter.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 19:10 #56
klein klein är inte uppkopplad

Man måste skilja mellan olika tiggare : Svenska missbrukare / någon stackare som har fastnat i Sthlm utan pengar.

Sedan har vi organiserad tiggeri / brottslighet , oftast folk från Rumänien eller andra öst stater. Enligt EU regler måste man ha pengar för sitt upphälle i 3 månader. Men det finns onda krafter som hindra Stockholm polisen att kicka ut tiggare från Sverige , därav måste vi ha skiten i tunnelbanan

En lag som förbjuder tiggeri på kollektivtrafiken skulle vara bra, det är ganska jobbigt att bli ofredad med musik som man inte vill lyssna på. Det som spelar dragspel och fiol på tunnelbanan låter för illa, tom en katt i Mars låter bättre. Har funderat vid något tillfället att gå fram och slå sönder fiolen för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Jag betalar skatt och tycker oftast att det räcker som bistånd. Kanske köper jag Situation Sthlm ibland också, men att urskilja vilka som faktiskt behöver pengarna är för svårt för mig ute på gatan (tidningen hjälper till där). Då lämnar jag hellre det jobbet åt dem som är anställda av mig och alla andra skattebetalare för att lösa sådana problem.

Jag skulle aldrig ge pengar till folk som visar skräckbilder eller spelar hemsk musik, ens om jag visste att de behövde pengarna (vilket de sällan gör; i tunnelbanan har jag sett en tiggare ta upp en iPod ur fickan när han steg av, och i Göteborg hade den gamla gumman med dragspelet en dotter bredvid sig i helt nya Adidas-kläder). Det finns uppenbarligen ingen sanning i att deras söner har akuta dödliga sjukdomar som de själva måste betala eftersom vi i Sverige erbjuder akutsjukvård även till invandrare utan uppehållstillstånd.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 19:15 #57

Tiggeri på tunnelbana vagnar bör betraktas grovt ofredade ,därav bör vakterna få avhysa fanskapet, gärna några dagar i skyddshäkte för varje gång det åker fast och för illegala människor, så skall man kunna kicka ut dem från landet.

Citat:
Det är en tämligen orealistisk ambition även om det givetvis vore bättre.
Oläst 2011-03-01, 19:18 #58

Sverige sänker bort 1% BNP, det mesta hamnar i militär diktaturer och korrupta länder. är helt onödigt utgift. Sverige bör lägga över mer ansvar på USA och FN, istället för bränna pengar på bistånd.

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Nej, jag ger inte pengar till tiggare. Jag har inte sett tiggare i Sverige som jag inte kan utesluta att det är någon annan som tar pengarna om jag ger, eller att personen använder pengarna till droger/sprit.

Däremot kommer jag ihåg härvan här i Uppsala för något år sedan med romska barn som hölls som tiggare/gatumusikanter av deras föräldrar och sedan visade det sig att dom verkligen dragit in stora belopp. Tyvärr hittar jag ingen källa. Det är svårt att veta om man verkligen hjälper någon när man ger pengar. Det samma gäller "utvecklingsbistånd" som jag i princip är emot. Däremot tycker jag flyktningbistånd och bistånd vid kriser är mycket mer effektivt.
Oläst 2011-03-01, 19:26 #59
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Att folk inte vill ge pengar beror nog på en tro om att uteliggaren går raka vägen till bolaget med slantarna. Fördomsfullt? Bara för att personen hamnat på gatan betyder inte att denne är helt oförmögen att hantera kontanter.
Jag är visserligen en cyniker, men jag utgår ifrån att den som ligger på gatan antingen har missbruksproblem eller lider av psykisk sjukdom. Inte på något vis tror jag att mitt bidrag ska hjälpa till att lösa uteliggarens problem. Jag tänker snarare att en full alkoholist bör vara lyckligare än en nykter dito och att mitt lilla bidrag kanske gör att han slipper köpa ut åt minderåriga för att få ihop till spriten.

Att ge kontantbidrag på gatan till en uteliggare är ju inte på något vis detsamma som ett socialt engagemang och bör inte heller misstas för ett sådant. Det är snarare en god gärning, utan något annat syfte än att göra en människa glad för stunden. Jag har aldrig hört talas om en missbrukare som slutat vara missbrukare bara därför att han inte hade kontakter till sprit eller droger. Däremot så har jag hört talas om många missbrukare som blivit kriminella, bara därför att de inte hade kontakter till sprit eller droger.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 20:07 #60
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Jag brukade ge rikskuponger till tiggare tidigare. Numera har jag dock inga rikskuponger, och ger därför aldrig något till tiggare.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. jag har ett fadderbarn privat och genom företaget skänker vi ganska mycket till en biståndsorganisation. Jag är nöjd så, då jag förmodligen gör mer än medianen.

Det finns nog smartare sätt att bedriva välgörenhet än att ge någon på gatan. Risken att det går till rätt ändamål är förmodligen mindre än om du gör det genom en biståndsorganisation.
Henkutt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017