FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag vill, kort sagt, säkerhetskopiera hela min hårddisk. Främst på grund av att jag ska köpa mig en ny dator inom en snar framtid. Men även för att en säkerhetskopia av burken inte skulle suttit fel.
Hur gör man det på enklast sätt? Jag har sökt, och funnit, men jag är väl medveten om att man får sig betydligt bättre svar och rekommendationer genom att starta egna trådar på forum. Och eftersom majoriteten av alla här på WN är riktiga nördar så tänkte jag att jag kör på :-) Det handlar om knappt 100 GB. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vilket OS?
I Linux (till exempel om du bootar från skiva, är väl att rekommendera eftersom det kanske är bättre att kopiera en disk som du inte har öppna filer på ) kan du använda kommandot dd som kopierar hela diskar (bland annat). Dd är en lågnivåkopierare som får över hela disken och det betyder att den blir lika stor som den var förut, även om du kopierar till en större hårddisk. Storleken kan du enkelt fixa med ett diskverktyg i efterhand, men då kan du inte kopiera tillbaka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du kan köra Clonezilla och ta en image på hela disken.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har du en Mac kör du givetvis Time Machine
Windows 7? http://www.neowin.net/news/main/09/0...ackup-overview Senast redigerad av Linuus den 2011-02-18 klockan 14:59 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Windows XP.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
DriveImage XML kör jag:
http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Jag bytte hårddisk och RAM i min Macbook nyss och körde bara över med Time Machine och det gick bra. Byter man till en helt ny vet jag inte hur det funkar men tror man kan välja det när man återställer disken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Time Machine är grymt. Program är inga problem. Hela disken backas.
I Windows-världen är man rökt så fort man byter hårdvaran. Så Sweely; Du kommer enkelt kunna kopiera alla filer och dokument men program och Windows i sig är bara att glömma. Det är bara att installera om på den nya datorn och återskapa dina filer och dokument. Försöker du skjuta på en Windows-image på en helt annan hårdvara får du BSOD när du bootar upp. Detta kan ibland lösas med att boota med Windows- skivan och välja att reparera Windows. Men. Köper du en ny dator idag får du Windows 7 i vilket fall och många nya datorer fungerar inte med XP. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Ser till och med ut som att den teknologin ingår i Ghost serien, och ett par licenser av Ghost kostar inte många kronor. Visst, kanske är overkill för vanliga svensson som fixar hemma... men rent tekniskt är det ju faktiskt möjligt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|