FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Precis som inom andra sektorer i samhället så finns det dom som kan och dom som utger sig för att kunna.
Beroende på vad för verksamhet man driver så kan det vara värt att betala för en domänstrateg och som också kan hjälpa till med registreringarna. Men som beställare måste man veta vad man vill ha och i samband med upphandlingen bör man skriva ett avtal om vad för tjänst man köper. Och så bör man kolla runt vad man kan få hos andra och till vilket pris. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Genom en domänstrateg kan man få hjälp att t.ex. löpande bevaka vilka domännamn som registreras. Om någon registrerar ett domännamn som inkräktar på ditt varumärke kan domänstrategen kanske hjälpa dig att dels se över vad den nyregistrerade domänen används till samt att kräva att den skirv över till ditt företag. Det finns flera olika system för att övervaka domänregistereringar som innehåller t.ex. ett företagsnamn.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Om vi för sakens skull skulle ta EvaF och http://frobbit.se som domänstrateg exempel, så kan ju dom också fixa fler domäner än vad du själv kan, genom att dom har kontakter/bolag(vet inte hur dom löser det) i länder där du själv inte får köpa domän utan att vara statsborgare/ha en adress. Detta är för mig ett lysande exempel på när en domänstrateg kommer in på sitt bästa. Generellt talat, oberoende av vilka man anlitar så bör ett väldigt tydligt avtal ligga i grund, dels angående vem som äger domänen i slutändan, prisbild för tjänsten, vad tjänsten ska omfatta, och vilka sorts domäner som domänstrategen ska registrera. Man vill ju inte sitta igen med en stor faktura och 200 värdelösa domäner. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Hur som helst så är det inte själva domänregistreringen som är intressant i diskussionen. Domänstrategi innebär snarare att man analyserar kunden / företaget i fråga i dagsläget, deras ambitioner och mål för framtiden och sedan ger passande förslag på hur deras domänportfölj bör se ut. Man måste således besitta kunskap både om affärer och domäner för att få en bra helhetsbild. Det är en tjänst som nog passar bäst in i sortimentet hos de företag som arbetar med IT-juridik, immaterialrätt etc. så att företaget kan få allt de behöver på en plats vilket ofta sparar både tid och pengar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-19 klockan 12:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Behovet av en domännamnsstrategi anser jag att ett mycket stort antal verksamheter är i behov av.
Sedan vad man räknar in i den strategin. kan nog variera stort. Precis som tråden tar upp så är den grundläggande kunskapen hos företag att överhuvudtaget kunna registrera en domän eller vilka TLDer som bör skyddas väldigt spridd. Men om vi tar ett sånt exempel där tusen och åter tusentals företagare blir "drabbade" av domänskojare (Ensidia mfl) som hävdar att "Vi har en kund som har för avsikt att registrera din domän under andra toppdomäner för att lägga upp porr...", så skulle företag med en uttalad domännamnsstrategi och efter att ha skyddat de aktuella domänerna kunna slänga på luren istället för att bli förskräckta och låta sig luras att betala tiotusentalskronor för namn de egentligen inte vill ha eller behöver. Sen kan vi ju också konstatera att i det fall de större finansiella verksamheterna i Sverige haft en domännamnsstrategi, så hade vi sannolikt inte ens haft fighten om att spärra "B-A-N-K" i .se-domäner. En bra domännamnsstrategi handlar alltså inte bara om registrering under andra toppdomäner, uppköp och tvistlösningar, utan innefattar även vanliga felstavningar och registrering av verksamhetsrelaterade domännamn för (skydd och SEO). Det viktiga _i stort och smått_ är att varje verksamhet har SIN linje klart för sig, så att man kan slå fast vilka domäner verksamheten ska införskaffa, registrera (och kanske leja ut förnyelsebevakningen till professionell tjänst) och kanske även anlita en bevakningstjänst för att kontinuerligt skanna av att ingen utnyttjar det egna kännetecknet/varumärket. Sen kanske det slutar vid 1, 2 eller 16 200 (Coca-Colaägda gTLD-domäner) - det viktiga är att man håller sig vid sin linje - så slipper som sagt verksamheter låta sig luras.. Att läsa i ämnet: http://www.internetdagarna.se/track/...an-av-internet http://www.internetsweden.se/domanregistreringar/ http://www.internetsweden.se/sparr-f...la-genomtankt/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vart finns tjänster för att se om någon använder ens trademark/företagsnamn?
Naturligtvis går det att googla efter det, men finns det någon konkret tjänst som kan se igenom domäner efter detta? Tänker främst på .SE tld:n nu. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
http://www.prv.se/Varumarke/
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|