FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
En grej är att man vill att klassen ska mappa exakt mot tabellen men om man lägger till egenskaper i klassen som inte finns i tabellen så bryter man den principen. Jag funderar nu istället på att börja köra utan joins så mycket det går och köra lazy loading för att ladda relaterade objekt,dvs mer likt ett ORM. Vad tror ni om prestanda/skalbarhet vad gäller ett (nästan) "join fritt" system? Det skulle bli väsentligt fler queries, vilket kan väl tänkas sänka prestanda generellt. Dock så kan jag tänka mig att det skalar bättre i vissa fall när det blir så mycket data att joins börjar bli sega(?) Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Har du tittat på någon form av cache? Att bara cacha dom tyngsta frågorna kan avlasta databasen en hel del. Senast redigerad av dAEk den 2011-02-15 klockan 21:07 Anledning: Ursäkta om det blev lite osammanhängande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Jag tror t.o.m en del ORM kör lazy load per default och då enligt principen en sql fråga per objekt, så det är väl kanske inte så extremt nuförtiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Annars är problemet att jag inte hittat ett ORM som är enkelt och flexibelt än. Doctrine m.fl är för komplexa i mina syften.. Nåväl för den ursprungliga frågan jag tror jag frångår en princip att låta klasser mappa exakt mot databastabeller, och modellerar entiteter i stället (se nedan för bloggposter knutna till en användare). Sedan får ett repository lager innehålla joins helt fritt.. <?php class User { private $id; private $name; private $blogPosts; public function __construct($id, $name) { $this->id = $id; $this->name = $name; } public function addPost(BlogPost $p) { $this->blogPosts[] = $p; } public function getPost($i) { return $this->blogPosts[$i]; } } ?> |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|