Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google Analytics, ny hemsida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-14, 17:07 #1
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Medlem

Standard Google Analytics, ny hemsida

Hej!

Min förra hemsida var kopplad till google analytics. Jag bytte idag hemsida helt till en hemsida som ligger på en annan server, men domänen är den samma. Gjorde en ompekning till den nya servern där den nya hemsidan ligger. Jag har lagt in exakt samma analytics script i koden på den nya hemsidan som den gamla hade. Jag har tagit bort den gamla hemsidan från den gamla servern helt.

Än så länge så har analytics kontrollpanelen ej uppdaterat sig till den nya hemsidan, men det händer inte så mycket på min hemsida så antar att den inte indexeras allt för ofta.

Kommer analytics uppdateras till min nya hemsida nästa gång google indexerar sidan eller måste jag göra något mer?
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 18:32 #2
razor razor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Medlem

Det uppdateras en gång om dagen har jag för mig. Kolla imorrn igen!
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 18:36 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
TS: Du har inte glömt att ändra URL i Analytics-inställningarna va? Det gjorde jag för ett tag sedan vid byte till IDN-domän. Då räknades inte besöken för att URL:en i inställningarna inte stämde överrens med den som Analytics-koden låg på.

Analytics har inget med indexering i Google sök att göra. Man kan fortfarande ta in statistik från en sida som är bannad på G sök.

Citat:
Ursprungligen postat av razor Visa inlägg
Det uppdateras en gång om dagen har jag för mig. Kolla imorrn igen!
Analytics-statistiken uppdateras kontinuerligt, men med ganska bra eftersläpning. Men du kanske menade att den nya URL:en i inställningerna uppdateras en gång per dygn.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 18:46 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
TS: Du har inte glömt att ändra URL i Analytics-inställningarna va? Det gjorde jag för ett tag sedan vid byte till IDN-domän. Då räknades inte besöken för att URL:en i inställningarna inte stämde överrens med den som Analytics-koden låg på.

Analytics har inget med indexering i Google sök att göra. Man kan fortfarande ta in statistik från en sida som är bannad på G sök.

Analytics-statistiken uppdateras kontinuerligt, men med ganska bra eftersläpning. Men du kanske menade att den nya URL:en i inställningerna uppdateras en gång per dygn.
Jaha, det var nog bara så att jag var inne och kollade en gång om dagen när jag tänker efter. Länge sen jag använde det nu
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 19:38 #5
Anders H Anders H är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Anders H Anders H är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Hansen88a Visa inlägg
Än så länge så har analytics kontrollpanelen ej uppdaterat sig till den nya hemsidan, men det händer inte så mycket på min hemsida så antar att den inte indexeras allt för ofta.
Har du försökt att testa spårningskoden från Google Analytics? Det finns en länk med texten "Testa spårningskod", typ. Tar den emot data?
Anders H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 20:12 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg

Domänen är fortfarande samma, fast den är ompekad till en ny server där nya hemsidan ligger. Samma domän, men ny IP adress.

Innebär detta att jag behöver ändra något?
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 20:33 #7
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Hansen88a Visa inlägg
Domänen är fortfarande samma, fast den är ompekad till en ny server där nya hemsidan ligger. Samma domän, men ny IP adress.

Innebär detta att jag behöver ändra något?
Hej, om du har exakt samma struktur så ska du inte behöva ändra någonting när väl alla dns uppdateringar har gått igenom.

Som någon skrev ovan så kan du klicka på "redigera" till höger när du ser dina domäner i översikten http://cl.ly/1G3z1f3b031t1j0s0Y2C, sedan när sidan har laddat så klickar du till höger i bild igen på "Kontrollera status" så ser du om om analytics rapporterar ett fel, om den håller på samlar in data, eller om allt är OK.

Viktigt att tänka på också är att om du har ändrat i din länkstruktur, d.vs hur länkarna fram till sidor och artiklar ser ut, så är det viktigt att du pekar om gamla inkommande länkar så att dom leder till rätt material.

Om du har gjort någon global ändring, te.x ändrat från doman.se/category/postname -> doman.se/postname/ så kan du sätta en global regel för hela sidan i din .htaccess fil som pekar om alla sidor rätt, om det är snack om enstaka sidor som pekar fel, så kan du enkelt satta en 301 referer för den specifika sidan te.x om du tidigare hade en sida som hette doman.se/om och nu kanske har doman.se/om-foretagsnamnet så kan du sätta specifika regler för dessa länkar.

Så om du har förändrat något av länkstruktur så föreslår jag att du registrerar dig på Google webmaster tools, och lägger in din domän, så att GWT kan spinna igenom sidan och se vilka sidor den inte klarar att nå, på så vis får du ut en specifik lista över vilka fix du måste göra.

Hoppas det här hjälpte dig lite på vägen.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017