FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej
Fick idag ett brev från Skatteverket om att 2st VAT nr på min senaste periodisk sammanställning innehöll 2st inaktiva VAT nr under den perioden. Det gäller dessa: IE6388047V Google Ireland IE9690375D CJ (Commision Junction) Kontrollerar man dessa VAT nr idag på: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do Så är dem aktiva. Om man inte återkommer med nya rättade VAT nr så åker man väl att betala svensk moms på dessa inkomster eller? Vad gör man nu? Någon annan som har råkat ut för samma "problem"? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
För Googles del menas att de inte hade giltigt Vat-nummer kvartal 4 år 2010.
Och problemet avseende momsen gäller inte oss som får pengar från Google utan är en sak mellan Google och de irländska myndigheter. Momsen skall betalas av Google på utbetalningar. Ett samtal till Skatteverket i dag gav besked. Nu verkar det enligt samma källa vara lite dålig ordning på myndigheterna där borta på den gröna ön när det gäller detta rent allmänt. PS. från vilket land faktiskt pengarna skickas saknar betydelse utan momsen skall erläggas i det land företaget har sitt säte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag fick brev från Skatteverket också angående Google.
Blir väl att ringa Skatteverket imorgon och kolla vad man ska göra ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Samma har hänt mig tidigare, men då har det varit fel på Skatteverkets system för att kontrollera EU VAT.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är SKV som inte kan prata med Irland.
Jag skrev "Ni har fel i ert system, Tack och hej" på min komplettering efter att jag pratat med SKV som sa att det var många som hade felet och att man skulle skicka in den ändå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Så länge man inte får tag i någon som verkligen är insatt i just detta område så känns det som att förklara människans evolution för en apa. Dock gick det mycket bättre att ringa till dem nu. Men det kan vara för att de är mycket mer upplysta på globala problem än ett lokalt skattekontor. Fick även reda på att man i fortsättningen kan skita i att skicka in nya uppgifter om man är helt säker på att de är korrekta då detta efter hand kommer korrigera sig själv. Fast en annan handläggare kanske inte tycker det så har man en härlig avgift att betala ![]() Edit: Det jag undrar över är varför de inte har spärrar som känner av dessa fel. Om ett orealistiskt stort antal fel upptäcks så borde dessa först snabbt granskas av insatta innan de väljer att skriva ut och skicka dessa med posten till företagen, vilket resulterar i ökad telefonkö och personalkostnader. Det känns som ett system utvecklat på 90-talet som endast fått sig ett par patchar för att vara "up-2-date" med dagens krav. Senast redigerad av FredrikMH den 2011-02-09 klockan 13:27 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Pratade också med SKV om detta. Fyll i samma uppgifter på korrigeringsraden och skriv en rad om att det visst skall fungera, som Dan skriver ovan.
Strunta INTE i att svara på förfrågan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har man uppgifter att redovisa skall den skickas in. Kostar 1.000:- om man struntar i den periodiska redovisningen som vi pratar om här
http://www.skatteverket.se/download/...9143440451.pdf |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
De inrapporterade uppgifter markeras som 'int' och du blir uppmanad att korrigera felaktigheter som ligger på deras sida. Felet kommer korrigera sig själv så fort SKV samkört uppgifterna med registrerade bolag i Irland under den korrekta tiden. Det handlar alltså inte om att strunta i Periodisk sammanställning, utan att ignorera deras felrapport när man är 100% säker på att man har rätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har fått begäran om förtydligande för Googles VAT, ska jag bara fylla i samma igen och skriva att numret stämmer. Hur gör ni?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|