Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förslag på lösning för mätning av leads

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-28, 13:57 #1
Veritas Veritas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 45
Veritas Veritas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 45
Standard Förslag på lösning för mätning av leads

Jag har länkar som ska gå ut till en partner och generera leads som jag får provision för. Min fråga är, hur ska jag kunna veta om de genererat leads eller inte hos partnern? Jag kan ju enkelt mäta hur många som klickat sig vidare, men hur ska jag veta att partnern räknar alla rätt på antalet konverteringar?

Det finns inga mellanhänder eller affiliate nätverk mellan, utan länken går direkt till partnern.

Tacksam för förslag!
Veritas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 16:26 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Gör som Google, be din affärspartner lägga in ett script som anropar en sida (webservice) hos dig där du kan registrera antal leads. Scriptet ska anropas automatiskt efter en "submit" av något slag på den andres sida...

Om han skickar med vissa parametrar som ett annonsid, stegid e.d. så kan du även spåra hur användaren rör sig mot målet...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 16:51 #3
Veritas Veritas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 45
Veritas Veritas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Gör som Google, be din affärspartner lägga in ett script som anropar en sida (webservice) hos dig där du kan registrera antal leads. Scriptet ska anropas automatiskt efter en "submit" av något slag på den andres sida...

Om han skickar med vissa parametrar som ett annonsid, stegid e.d. så kan du även spåra hur användaren rör sig mot målet...
Tack! Ja, det skulle väl funka men det kräver kräver ju ganska mycket merarbete av både mig och partnern, och känns lite som att jag misstror de om jag kräver det. Det är dessutom fortfarande inte säkert att de räknar rätt, vare sig det är av misstag eller inte.

Rent generellt sett tycker man det här borde vara ett vanligt "problem" som kanske någon lyckats lösa på ett enkelt och säkert sätt. Jag tänker mig en tredjeparts tjänst som håller räkningen på ett objektivt sätt.

Hur gör Affiliate nätverken för att hålla reda på sales? Har de webbtjänster som tex en butik som säljer varan måste anropa?
Veritas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 18:36 #4
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Det finns inget bombsäkert sätt att partnern inte lurar en. Man bör som affiliate alltid vara extremt misstänksam för internet är fullt av affiliates som blivit ***** hårt av partners som fuskat med, eller helt enkelt skitit i att betala ut någon provision. Det är vanligt att man får höra att "oj, det var visst något tekniskt fel så vi tappade bort dina leads, sorry vi kan inte betala ut någon provision".

Det man kan göra att själv föra noggrann statistik på utgående besökare. Ex. om man förra månaden skickade 1000 besökare och fick 50 leads och nästa månad bara får 5 leads på samma besökarantal, då kan man börja ana ugglor i mossen.

Därför bör man hålla sig till partners som verkar seriösa och som man kan lita på. Dessutom har de flesta ett webbgränssnitt för affiliates där man kan se hur många klick och sales man tilldelas i realtid. Det ger en extra säkerhet eftersom det då blir svårare för partnern att fuska med siffrorna.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 20:20 #5
Veritas Veritas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 45
Veritas Veritas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 45
Ok, tack Bjorne.

I detta fall så är handlar det iofs om en seriös partner, men som du säger så finns det andra faktorer som kan påverka. Jag får göra som du föreslår och jämföra, men även det är ju enkelt för en partner att rundgå genom att redan från början ange felaktiga uppgifter.

Det som försvårar det hela är ju om konverteringen sker tex dagen efter om inte partnern håller reda på att besökaren kom från min sajt. Det är väl för mycket att kräva kanske att de ska hålla reda på det genom cookie eller dylikt...
Veritas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 21:56 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Finns en programvara, Post Affiliate Pro, som finns i både hostad och för egen server, som löser just dessa problem.
Finns säkert flera andra sådan också.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
konvertering, leads, mätning


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017