FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Sessions är klart det bästa, du kan få en liten kodsnutt här, kanske hjälper dig.
Att placera längst ned på sidan: <? $_SESSION[serialized] = base64_encode(serialize($unserialized_array_init)) ; ?> Placera höst upp: $unserialized = unserialize(base64_decode($_SESSION[serialized])); if (is_array($unserialized) == FALSE && is_array($_POST[firstform]) == TRUE) { $unserialized_array_init = $_POST[firstform]; } elseif (is_array($unserialized) == TRUE && is_array($_POST[firstform]) == TRUE) { $unserialized_array_init = $_POST[firstform] + $unserialized ; } else { $unserialized_array_init = $unserialized ; } Firstform är bara namnet på min form, använder alltid arrays i forms. Du kan alltså använda unserialized_array_init[ArrayFormNamn] i ditt script sen för att hämta data oavsett vilket "steg" man befinner sig i. Denna "lägger bara till" data. Går säkert att göra på enklare sätt också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om ni använder sessioner: hur löser ni problemen som kan uppstå när/om användaren öppnar två flikar med samma sida och fyller i formuläret parallellt?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Finns det någon anledning att man skulle vilja skriva in två samtidigt? Annars kan man väl sätta en boolvariabel som kollar så man inte fyller i formuläret, annars ploppar det upp ett felmeddelande.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det går ju också att lägga in en RANDOM så att det blir olika sessions. Typ input type=text name=Form[RAND()][FirstName] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Se https://www.phpriot.com/articles/intro-php-sessions/7 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
Som kärringen mot strömmen så svarade jag spontant i mitt huvud:
"Använd inte sessionen om du vill ha ett system som kan skala horisontellt" ...men så kom jag på tipset från Getting Real av 37 signals - "It's a Problem When It's a Problem". Så sessionen duger bra! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|