Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Jag kan inte heller hitta något om 8 dagar så jag instämmer.
|
Det är korrekt att man som leverantör inte kan sätta ett ensidigt krav på att kunden förlorar sin rätt att reklamera om man inte gör det inom 8 dagar.
Det leverantören skriver på fakturan ska överensstma med ett tidigare upprättat avtal, men man kan inte "skriva till" saker som leverantören "tycker borde gälla", detta kan man lämna helt utan avseende, men man bör bestrida även det kravet så att det inte blir en "tyst accept" i ett senare skede. Oseriöst beteende av leverantören.
När du som kund har bestridigt fakturan behöver du inte göra något mer, förrän KFM hör av sig då bestrider du till dem, och då skickar KFM tillbaks kravet till leverantören.
Skulle leverantören framhärda och gå vidare till tingsrätten så bestrider du där också men med mer argument. Sen dömer tingsrätten...
Om leverantören hotar med inkasso och betalningsanmärkningar elelr annat så behööver du inte bemöta det alls. Det saknar helt laglig grund att agera så av leverantören.