Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bestridan av faktura

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-20, 17:50 #1
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Detta med 8 dagar skriver alla men vid en eventuell rättgång (om det går så långt) så tas ingen hänsyn till detta. Om det är fel, bestrid fakturan. Skicka skriftligen varför du bestrider fakturan så har du underlag om det går vidare samt att företaget har chans att svara på den bestridande du har gjort. Skriv också att du har försökt att nå företaget utan att lyckas osv.
Jag kan inte heller hitta något om 8 dagar så jag instämmer.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-20, 22:08 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jag kan inte heller hitta något om 8 dagar så jag instämmer.
Det är korrekt att man som leverantör inte kan sätta ett ensidigt krav på att kunden förlorar sin rätt att reklamera om man inte gör det inom 8 dagar.

Det leverantören skriver på fakturan ska överensstma med ett tidigare upprättat avtal, men man kan inte "skriva till" saker som leverantören "tycker borde gälla", detta kan man lämna helt utan avseende, men man bör bestrida även det kravet så att det inte blir en "tyst accept" i ett senare skede. Oseriöst beteende av leverantören.

När du som kund har bestridigt fakturan behöver du inte göra något mer, förrän KFM hör av sig då bestrider du till dem, och då skickar KFM tillbaks kravet till leverantören.

Skulle leverantören framhärda och gå vidare till tingsrätten så bestrider du där också men med mer argument. Sen dömer tingsrätten...

Om leverantören hotar med inkasso och betalningsanmärkningar elelr annat så behööver du inte bemöta det alls. Det saknar helt laglig grund att agera så av leverantören.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-01-20 klockan 22:17
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017