FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Undvik lånade pengar
Jag skulle avråda dig från att ta lån över huvud taget för att finansiera verksamheten, ALMI ställer inte upp pengar för nystartade företag eller "såddkapital", du måste ha befintlig verksamhet och "riktiga" kunder innan de går in i företag med lånekapital (Jag har förhandlat med dem så jag har egna erfarenheter av det). Så räkna inte med hjälp av ALMI, de är ingen öppen kassakista att hämta pengar från. Skriv ned din affärsplan En riktigt viktig aspekt är att du ska skriva en ordentlig affärsplan innan du involverar vare sig ALMI eller andra externa parter, det är viktigt att du dels kan visa upp att du tänkt igenom din affärsidé ordentligt och att du har dokumenterat den. Tänk på att det inte finns någon annan som har just din idé och vet hur den ska genomföras bättrre än du själv, därför är det viktigt att du styr och leder utvecklingen av bolaget så det blir som du tänkt. Affärsplanen är ett viktigt instrument för att kommunicera dina tankar med andra personer, men den kan aldrig bli helt fullständig. Styr genom målsättningar inte genom detaljbeslut. Styr och belöna utifrån måluppfyllelse, alla medarbetare har olika sätt att lösa enskilda detaljer, gå inte in och peta i detaljerna utan behåll överblicken/helikopterperspektivet. NDA (Non Disclosure Agreement) Du bör ha ett s.k. NDA (Non Disclosure Agreement) som alla får skriva på INNAN de får se din affärsplan (ALMI-personal behövs inte detta för då de har sekretess ändå). Smyg igång i stället för att slå på stort Min bestämda uppfattning är att det är bätre att du har kvar din anställning och "smyger igång" verksamheten, dvs att du har en fast inkomst så du kan bygga upp verksamhetenutan att behöva hamna på gatan om det skiter sig. När du ser att verksamheten "lyfter" (dvs du har tillräckligt med intäkter för att kunna ta ut en vettig lön som kan överleva på med lite marginal) då kan du sluta ditt nuvarande jobb och göra dig helt beroende av din egen verksamhet. Gör en deal med din arbetsgivare Ett alternativ som förslogs av din rådgivare var att involvera din arbetsgvare, och det tycker jag är en bra idé om du har bra kontakt med denne. Då har du möjligheten att kanske få ägna endera 50% eller kanske 100% av din tid till din idé men ändå ha kvar möjligheten att gå tillbaks till ditt gamla jobb om det skulle gå åt fanders med projektet. Se dock till att ha skriftligt avtal med din arbetsgivare om villkoren. Tappa inte kontrollen över bolaget Om du kör med din arbetsgivare som huvudfinansiär så kanske du får vara nöjd med 50% av bolaget. Enligt principen från Draknästet så vill seriösa riskkapitalister att idéskaparen/entreprenören har 50% av bolaget så denne har ett incitament att det ska gå bra för företaget. Om du bara har en anan delägare så bör du inte gå med på sämre villkor för då är risken att du helt förlorar kontrollen över bolaget och då tappar du samtidigt intresset. Seriösa rikkapitalister är medvetna om att ditt eget intresse är proportionelrligt med din ägarandel så de vill att du ska utveckla bolaget. Fler delägare ger mindre egen andel av bolaget Är det fler delägare så får man kanske acceptera mindre andel. Resultatvillkor försäljare Om du anlitar säljare så kan ska man absolut ha resultatvillkor för delägarskap om de inte går in med eget riskkapital. Du bör då behålla hela bolaget och ge dem en option på att köpa in sig i bolaget för en låg penning (docjk inte lägre än pari-värdet, gamla nominella värdet) i en framtida nyemission, man anger då ett fast antal aktier de får köpa för ett fixed belopp om ett visst resultat är uppfyllt. Ge inte bort bolaget Tänk på att du kanske måste involvera flera personer för att få din verksamhet att gå bra, så planera detta noggrannt, för när du väl släppt ut andelar av bolaget så an du inet hantera det som "ditt eget" bolag längre utan du måste förankra beslut hos övriga delägare och det kan allvarligt hindra utvecklandet av bolaget om du inte har en tydlig affärsplan som alla är överens om. Var engagerad i bolaget annars lyfter det inte Ju mindre arbete du lägger ned på verksamheten desto svårare är det att få verksamheten att "lyfta", var beredd att satsa ordentligt med arbete(tid) och pengar för att det ska lyckas, annars är det bättre att släppa det och göra något annat. Idéer har inget värde, strukturkapital är värdet Det är inte stor chans att du kan få något vettigt värde bara för en idé utan idén måste omvandlas till strukturkapital innan den får ett värde. Alltid skriftliga avtal med alla Oavsett hur du går vidare så se till att ha skriftliga avtal med alla parter du gör affärer med, muntliga avtal är inte värda pappret de är skrivna på. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-22 klockan 10:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Har lite uppdateringar, mötet är inbokat med säljparten. Ska b la visa upp en alpha-version av sidan, affärsplan och diskutera hur samarbetet skulle se ut.
Har tänkt igenom samarbetet ytterligare och har kommit fram till att det inte borde finnas någon anledning till att de ska köpa in sig som en del av bolaget, det bästa för min del hade varit om de arbetade genom provision. Tänkte föreslå att de får 40% provision på försäljningen som de gör. Affärsplanen räknar med att varje säljare kommer att sälja för 200.000 kr i månaden vilket skulle betyda att de får 80.000 KR. Om säljaren då tjänar 25.000 kr så innebär det att efter lön med avgifter, hyra och diverse kontorsmaterial så går de med 45.000 kr i vinst/månad, per säljare. Det låter väl som ett rimligt erbjudande? Jag känner dock att jag dessutom måste förbereda mig för möjligheten att de kanske inte vill arbeta på provision som en utomstående part av bolaget, utan att de kanske skulle vilja köpa sig in. Vad är då rimligt? När tjänsten är färdigt utvecklad och vi är redo att sätta igång så har ju företaget omsatt 0kr. Om de då skulle köpa 25% av bolaget, hur värderar man det? Dessutom är ju tanken då att man skulle specificera ett resultatskrav på dem. T ex "Om ni säljer för 1.000.000 inom 6 månader så får ni köpa 25% av bolaget för X antal kronor". Är det så man lägger upp det? Slutligen så behöver jag tips angående affärsplanen. Har aldrig skrivit en affärsplan tidigare men däremot är jag relativt duktig på att skriva generellt sett. Jag har lagt stor fokus på att se till att affärsplanen får läsaren att förstå vad tjänsten handlar om med både case-exempel och en förklaring. Dessutom har jag med mål inför de kommande 2 åren, beräknade kostnader och hur stor del vinsten kommer att bli. Tänkte börja jobba med en budget i veckan, men utöver dessa saker. Vad är det viktiga att ta med? Är det viktigast att affärsplanen förmedlar idén eller är det viktiga att man har med mycket kalkyler och kan visa i detalj på kostnader, vinst osv? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
De har en lön på 25 000 kr och dessutom kontorshyra etc. Räkna med att kostnaden för en sådan anställd är i alla fall 40 000 kr - förmodligen mer än så.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Bra säljare växer inte på träd, de har massor av erbjudanden med fast lön att välja på. En bra säljare kan lätt få 25 000 i fast lön + provision på försäljningen. Det är troligen ganska crappiga säljare om de går med på mindre. Säg att du skulle anställa en duglig säljare som var värd att hänga i julgran så skulle det kosta dig 40 000 kr per månad i bruttolön dvs 40 000kr*1,5*12,2 => årslönekostnad på 732000 kr + fasta kostnader för säljaren på 150 000 kr. Vill han ha tjänstebil så ökar kostnaden en del. Men räkna kallt med en rimlig kostnad på 50 000 kr för resor, telefon och representation som är merkostnader jämfört med andra anställda. dvs totalt ca 932 000 kr som en rimlig kostnad för en fast anställd säljare. Provistion oräknat. En säljare som jobbar på provision tar en betydligt större personlig risk och vill därför ha en betydligt högre lön än en fast anställd säljare. Kanske 30-50% högre lönenivå. Detta som tips för vad du har att räkna på. Här menar jag en proffsig säljare med erfarenhet som säljer B2B med avancerade produkter/Tjänster. Mobiltelefonsäljare har säkert lägre lönenivåer. I vissa brancher så låter man säljaren få 100% i provision första året, men då räknar man i snitt med att kunden stannar i 5 år, dvs försäljningskostnaden blir ca 20% av omsättningen på längre sikt (5 år). Men det är hur man lägger upp ett provisionskoncept. Man måste ha järnkoll på den långsiktigt totala kostaden. Du bör räkna med att en säljare ska sälja för minst 5 gånger så mycket som sin egen ersättning om det ska vara något att hänga i julgran. Du bör räkna med att företaget bör ha intäkter på minst 100 000 kr/månad/person dvs om ni är 3 personer så bör ni dra in 300 000*12 dvs 3,6 Mkr per år + moms. Ni har då även ca 450 000 kr i omkostnader för personalen (150 000 kr/person). Dvs du bör räkna med "fasta" kostnaer på 4,05 Mkr per år. Har du då räknat med en täckningsgrad på 50% så måste försäljnigen uppgå till 8,1 Mkr för att kalkylen ska gå jämnt upp. Om du vill ha garanti på säljarens engagemang så bör du kräva att säljaren går in med eget kontant kapital med exempelvid 50 000 kr per person, du går in med 50 000 kr så får ni 3* 50000 => 150 000 i AK. Då kan de gå med på att jobba utan lön under en tid exempelvis 3-6 månader. Du måste kommitta dig på samma sätt som de andra två delägarana. Rimligt är att ni delar lika på andelen i bolaget, men det är en för handlingsfråga. Tänk på att det är vanligt med en marknadsföringskostnad på 20-40 procent för ett företag. Fördelningsidé av intäkter(omsättning): Vinst (efter löner och skatter) 20% Skatt (bolagskatt 26,3% av resultat före skatt för AB): 10% Arvode/Lön till Grundare: 10% Summa Arvode/Lön till alla säljare: max 20% Marknadsföring: 20% Övriga Omkostnader (inkl affärsutveckling och produktutveckling): 20% Totalt: 100% Jag vet inte hur din kalkyl ser ut men jag vill bara belysa områden som många nybakade enrreprenörer glömmer bort att tänka/räkna på. Se till att lära dig vad begreppen Täckningsbidrag, Täckningsgrad, Resultat, Vinst, bolagsskatt, fasta kostnader, rörliga kostnader, brytpunkt/breakeven, målförsäljning verkligen betyder så har du kommit längre än de flesta. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-01-11 klockan 21:10 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|