Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Funderar på att starta ett webbhotell/domän

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-18, 18:10 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Loopia har så vitt jag vet marknadens sämsta ÅF-avtal. Jag har heller aldrig förstått vad som skulle vara bra med deras kontrollpanel. Exempelvis DirectAdmin är många gånger bättre.

Om du ska vara ÅF så ska du få provision år efter år på alla tjänster din kund har.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 14:49 #22
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 99
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Loopia har så vitt jag vet marknadens sämsta ÅF-avtal. Jag har heller aldrig förstått vad som skulle vara bra med deras kontrollpanel. Exempelvis DirectAdmin är många gånger bättre.

Om du ska vara ÅF så ska du få provision år efter år på alla tjänster din kund har.
Som jag frågat tidigare, vad är det som är så dåligt med våra nuvarande avtal? Jag tar gärna emot förslag på förbättringar så vi kan ta med de till ritbordet när vi ska ta fram nya.

/Jimmie
LoopiaAB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 15:35 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Loopia har så vitt jag vet marknadens sämsta ÅF-avtal. Jag har heller aldrig förstått vad som skulle vara bra med deras kontrollpanel. Exempelvis DirectAdmin är många gånger bättre.

Om du ska vara ÅF så ska du få provision år efter år på alla tjänster din kund har.
Håller inte alls med dig om kontrollpanelen. Loopias kontrollpanel är bland de bästa på marknaden tycker jag. Den är snabb, lättöverskådlig och intuitiv vilket man sällan kan säga om andra. Bineros exempelvis är ju raka motsatsen på alla punkter.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 22:15 #24
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Att starta ett webbhotell har aldrig varit billigare, en dedikerad server eller kraftigare VPS kostar knappt något alls idag. Även CP är billiga att hyra.

Webbhotell är skitenkelt att utöka efter behov när man ökar i kunder utan ha någon större kostnad för att komma igång.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 23:37 #25
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Att starta ett webbhotell har aldrig varit billigare, en dedikerad server eller kraftigare VPS kostar knappt något alls idag. Även CP är billiga att hyra.

Webbhotell är skitenkelt att utöka efter behov när man ökar i kunder utan ha någon större kostnad för att komma igång.
Problemet med det är att det krävs mycket mer kunskaper.
Har man kunskaperna och känner sig bekväm med att sätta upp och underhålla ett system som måste vara stabilt eftersom du har massa kunder på det. Men kanske framför allt, har man kompetensen för att fixa de problem som kan uppstå själv inom rimlig tid?

Lägger man ut hela verksamheten i ett bra ÅF-program så kan man börja smått utan några större investeringar eller kunskaper och fokusera allt på att bara sälja kunder och inte oroa sig över driften.

Senast redigerad av pelmered den 2010-12-20 klockan 23:49
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 23:46 #26
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av LoopiaAB Visa inlägg
Som jag frågat tidigare, vad är det som är så dåligt med våra nuvarande avtal? Jag tar gärna emot förslag på förbättringar så vi kan ta med de till ritbordet när vi ska ta fram nya.

/Jimmie
Jag kan svara på det.

Det STORA problemet med ert ÅF-avtal är följande:
Citat:
1.1. Uppgifter rörande kunden inom det verksamhetsområde som Loopia har tillhör Loopia. Så snart ett avtal har upprättats mellan Loopia och kunden har ÅF ingen rätt att bearbeta kunden inom Loopia's verksamhetsområde. Om denna uppgörelse bryts blir ÅF skadeståndsskyldig till ett belopp motsvarande 5 års avgift på den eller de tjänster kunden haft hos Loopia. Kunden har dock rätt att på eget initiativ utan att rådfråga ÅF avsluta sina tjänster hos Loopia.
Man har alltså ingen som helst kontroll över sina kunder eftersom de så fort de skrivit på ett avtal med er ÅF så betraktar ni kunden som er och ÅF har ingen möjlighet att flytta med "sina" kunder till en annan lösning om man skulle vilja. Som ÅF måste man kunna ha kontroll och "äga" avtalen med sina kunder.

Att man sedan bara får provision på kunden första året är ju också helt horribelt. Det blir ju mer som affiliate-program än som ett ÅF-program då.
Citat:
3.2. Provision/rabatt utbetalas det första året. Nästföljande år faktureras kunden direkt av Loopia.
Ska man kunna bygga någon form av varaktig verksamhet runt ert ÅF så måste ni ändra på de här två sakerna.

Senast redigerad av pelmered den 2010-12-20 klockan 23:54
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-21, 07:59 #27
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 99
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Jag kan svara på det.

Det STORA problemet med ert ÅF-avtal är följande:


Man har alltså ingen som helst kontroll över sina kunder eftersom de så fort de skrivit på ett avtal med er ÅF så betraktar ni kunden som er och ÅF har ingen möjlighet att flytta med "sina" kunder till en annan lösning om man skulle vilja. Som ÅF måste man kunna ha kontroll och "äga" avtalen med sina kunder.

Att man sedan bara får provision på kunden första året är ju också helt horribelt. Det blir ju mer som affiliate-program än som ett ÅF-program då.


Ska man kunna bygga någon form av varaktig verksamhet runt ert ÅF så måste ni ändra på de här två sakerna.
Tackar för svaret. Nu har jag något konkret att ta med mig. Om du har fler punkter eller om någon annan har något annat så tar jag mer än gärna emot dessa så vi har en möjlighet att förbättra oss.

/Jimmie Eriksson
LoopiaAB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-21, 10:56 #28
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jimmie, det var framförallt det där jag menade. Trodde du hade slutat på Loopia förresten, men det kanske inte är förrän efter årsskiftet?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-21, 11:09 #29
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av LoopiaAB Visa inlägg
Tackar för svaret. Nu har jag något konkret att ta med mig. Om du har fler punkter eller om någon annan har något annat så tar jag mer än gärna emot dessa så vi har en möjlighet att förbättra oss.

/Jimmie Eriksson
Håller med på bägge punkter. Upptäckte Loopia ÅF för inte länge sedan och tyckte det lät grymt bra och hade planer på att köra det med flera kunder, tills jag läste dessa två punkter.

Avtalet gör det helt omöjligt för mig att någonsin använda Loopia ÅF för någon kund.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-21, 12:55 #30
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Det där är svinigt! Att man inte äger sina egna kunder som ÅF. Man skall givetvis rigga upp det så, att man äger sin egna kunder. . Bästa är väl att hyra in sin egna server någonstans. Det är dyrare startup kostnader, men då blir det rätt från början.

Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Håller med på bägge punkter. Upptäckte Loopia ÅF för inte länge sedan och tyckte det lät grymt bra och hade planer på att köra det med flera kunder, tills jag läste dessa två punkter.

Avtalet gör det helt omöjligt för mig att någonsin använda Loopia ÅF för någon kund.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017