FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag gissar att du tänkt använda domännamnet som apportegendom, för att slippa sätta in kontanter i bolaget.
Jag skulle tro att det blir svårt att få igenom. Först måste din revisor övertygas, sedan skall bolagsverket godkänna det. Det finns nog inte många fall där domäner använts, så man kan väl lugnt säga att "praxis saknas". Det är bättre att sätta in materiella ting som möbler, datorer, bilar etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Meddelande raderat
Senast redigerad av kippex den 2011-01-23 klockan 18:16 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Frågade du precis vad syftet är med att övervärdera tillgångar?
Den snälla varianten är väl att skriva upp resultatet för att det ska se bättre ut mot låneinstitut/investerare m.m. Den mindre snälla är väl att få upp värde på tillgångarna i bolaget - dvs öka värdet på företaget? Klassiskt eko-fiffel-knep innan försäljning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skriver man upp värdet så blir det ökad vinst, och då åker man på bolagskatt (26,3%) om vinsten är högre än 0, vilket kanske inte är så kul. Men har man stora förluster att trolla bort så man undviker konkurs eller kontrollbalansräkning så kan det ju vara värt beväret.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Bäst är att hosta upp 50 lakan i cash för att det ska gå smidigt hos bolagsverket, sen kan man ju handla tillgångar (som man stoppar in i balansräkningen) för de slantarna när bolaget väl är bildat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Meddelande raderat
Senast redigerad av kippex den 2011-01-23 klockan 18:16 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Enda exemplet jag kan komma ihåg nu är Blondinbella som jag vill minnas var först i Sverige med att göra detta. Men det är ju, som sagt, mycket enklare att fixa fram 50.000 i kontanter och sätta in på ett konto. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|