Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Länk-spam med nonsens

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-16, 14:53 #1
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Det kanske är så att spammarna vill sänka sidans värde med massa skräputlänkar. Så lite Blackhat SEO kan nog vara tanken bakom. Eller så är det ett test för att se om det går igenom, där domänerna och länkarna sedan hittas genom Google av spammarna, för att kunna göra mer sofistikerade attacker senare.
Oläst 2010-12-16, 15:14 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Det kanske är så att spammarna vill sänka sidans värde med massa skräputlänkar. Så lite Blackhat SEO kan nog vara tanken bakom. Eller så är det ett test för att se om det går igenom, där domänerna och länkarna sedan hittas genom Google av spammarna, för att kunna göra mer sofistikerade attacker senare.
Jag tror nog mest på det senare alternativet även om det inte verkar helt genomtänkt det heller. Det första förslaget känns inte särskilt lyckat. Ifall det är en sida värd att sabotera så är den sannolikt aktiv och då kommer deras länkar med säkerhet att plockas bort i de allra flesta fall. Det känns ju helkorkat hur man än vänder på det Hur som helst verkar det ha ökat i omfattning.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-16 klockan 15:16
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 21:21 #3
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Du har en poäng. Google gillar inte brutna länkar.

Min fråga är då varför indier/amerikanare skickar ut denna spam... till en svensk sida

Jag kan ju omöjligt vara en konkurrent för dem.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 23:42 #4
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Jag är rätt säker på att det är ungefär så här.

Kommentarer innehållande "xbaknsdyqaksld" eller liknande är oftast bara ett sätt för spammarna (som är ute efter att posta stora kvantiteter länkar) att se om sidorna är mottagliga eller inte. Släpper ni igenom kommentaren så kommer ni förmodligen bli utsatta för kommentarer med faktiska länkar.

Siter som håller på med den här typen av marknadsföring blir givetvis anmälda för abuse, men ser ni ingen site så kommer ni förmodligen inte att anmäla t.ex. i tron om att den redan blivit avstängd.

Däremot är det inte sagt att Googlebot och besökare som kommer via Google hittar en sida där.

Jag tror inte att det handlar om dåliga script och amatörer. Förmodligen är det precis som mail-spam något som omsätter stora pengar och metoderna för att inte åka dit är troligtvis väldigt sofistikerade. Finns mer att läsa om ämnet om man Googlar.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 00:40 #5
Sweelys avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar G Visa inlägg
Kommentarer innehållande "xbaknsdyqaksld" eller liknande är oftast bara ett sätt för spammarna (som är ute efter att posta stora kvantiteter länkar) att se om sidorna är mottagliga eller inte. Släpper ni igenom kommentaren så kommer ni förmodligen bli utsatta för kommentarer med faktiska länkar.
Det var en nice teori, faktiskt. Det kan mycket väl vara så.

Det jag inte riktigt förstår mig på är varför man håller på så här mot svenska sidor som indie/amerikanare. Det är som bekant inte superbra med länkar från andra språk. Speciellt när de är helt irrelevanta
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 09:51 #6
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Det var en nice teori, faktiskt. Det kan mycket väl vara så.

Det jag inte riktigt förstår mig på är varför man håller på så här mot svenska sidor som indie/amerikanare. Det är som bekant inte superbra med länkar från andra språk. Speciellt när de är helt irrelevanta
Jag tror inte de sitter och väljer ut mål specifikt utan de googlar nog på något (typ comments.php eller vad det nu är) och kör hårt.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 12:42 #7
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Citat:

Siter som håller på med den här typen av marknadsföring blir givetvis anmälda för abuse, men ser ni ingen site så kommer ni förmodligen inte att anmäla t.ex. i tron om att den redan blivit avstängd.

Däremot är det inte sagt att Googlebot och besökare som kommer via Google hittar en sida där.

Jag tror inte att det handlar om dåliga script och amatörer. Förmodligen är det precis som mail-spam något som omsätter stora pengar och metoderna för att inte åka dit är troligtvis väldigt sofistikerade. Finns mer att läsa om ämnet om man Googlar.
De j*vlarna! Och här sitter man och är helt förvirrad medans de tjänar sina svarta miljoner, jag gillar det ^^
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 12:48 #8
Supermoderator

Supermoderator

Citat:

Kanske kan vara så att det mestadels är menat för WP-sajter men det verkar som de går på alla formulär de hittar oavsett numera. Jag tycker personligen det är en ganska usel metod eftersom det är så lätt att stoppa.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017