FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Med bra tryck i pipen till Sverige.
Priserna i Sverige är ju sådär så jag vill hitta en streaming lösning ute i Europa. INTE en USA lina... Någon som har några tips. Mvh Mathias |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Amazon Cloudfront har i irland. Tror gäller detsamma för Amazon S3
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Amazon? Limelight (rackspace)? Akamai? Alla respektabla CDN har ett antal edge locations i europa. Dock vet jag inte om någon har en nordisk, utan det brukar bli tyska som ligger närmast.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
S3 har endast i Irland och är inte menat eller strukturerat som en CDN. Cloudfront har 3-5 fler ställen de har edge servers på.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
@Clarence: Det står : Amazon S3 is currently available in the US Standard, EU (Ireland), US West (Northern California) and Asia Pacific (Singapore) Regions.
Menar du att CloudFront finns på 3-5 ställen till i Europa? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Ja precis. S3 är främst tänkt som lagringslösning och lagrar din data på ett ställe. Dessutom längre svarstider oavsett location. CloudFront är CDN-lösningen vilken kopplas till ett S3-konto. CloudFront har servrar iaf i Dublin, London, Amsterdam och någon tysk stad och den bästa av deras edge locations för användaren kommer användas - en väldigt viktig funktion i ett CDN.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Men är det verkligen CDN du behöver?
Låter lite som du vill ha bra hastighet och trafik för en bra peng. alltså kvalitet på pipa och pris. CDN är bra, dock har de en tendens att kosta. Var lite barskrapt info i första posten så vill bara försäkra så du inte förköper dig :P. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
MAT:
Hur mycket är du beredd att betala per överförd Gigabyte? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kommer att handla om Video överföring, i real tid "live" samt on demand.
Priserna varierar ute i Europa. Jag är ute efter någon som kan tipsa om ett säkert/prisvärt alternativ. MEN självklart om det finns någon "svensk" lösning kanske på detta forum tar jag gärna emot PM / offert tack. Lagring ca 20-60 gb |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Du har pm
![]() |
||