FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Undrar om någon har erfarenhet av en jämförande hastighetsskillnad att köra PHP under IIS7 eller under Linux?
Har tidigare varit klart fördelaktigare att köra PHP under Linux (LAMP) istället för under Windows. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Aldrig testat faktiskt, men jag skulle kunna ge mig på att kolla upp det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
IIS brukar va ngt fartmonster på PHP av ngn anledning. Det fnns eg. inget som skulle förhindra att de var det.
Men vi ska jue tillägga att stödet blir bättre och bättre. Apache tenderar jue tyvärr o bli större o bulkigare med varje version kan tyckas. Där kan de vara värt o titta på Nginx eller LightHTTPd som alternativ. Om man nu inte prompt måste köra .NET av ngn annan anledning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Linux har alltid varit bättre prestanda mässigt i näst intill alla olika applikationer/behov.
MSsql och asp/.net osv är ju då kanske undantaget ![]() Hade ju helt klart använt en linux/bsd om jag skulle köra php+MYsql. Vilken webbserver du använder efter det har abergman lite tester på har jag för mig. Välinställd apache har jag fått att prestera ganska bra och väldigt många får ngix och litespeed servers att prestera bra. Jag gav upp windows servrar för egen del för flera år sedan mer strul, mer problem, mer FUD :P. Spenderade mycket mer tid på att göra saker med windows servrarna som i slutändan inte presterade lika bra för just det ändamålet som fanns då. Kanske var en smaksak men jag var inte glad i windows prestanda och administrationsbehov. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() <off topic> Apache / Lighty och Nginx är bra på lite olika saker och har lite olika fördelar. Apache är enkel, robust och välbeprövad, det finns en uppsjö med moduler att bara kasta på, medans lighty och nginx är lättviktare ochså de med moduler, men de har inte alls lika mycket overhead och de är helt enkelt mindre, tex så finns ingen php-modul för nginx utan man får använda fcgi, andelen saker som nginx själv gör är mycket mindre än andelen som apache gör. typ. </off topic> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Sedan Web Platform Installer kom med stöd för PHP har det fungerat riktigt bra på IIS. Vad gäller prestanda så föreslår WPI att man ska installera nån Accelerator som får riktigt bra snurr på det hela.
Att linux skulle ha bättre prestanda än Windows låter jag vara osagt (beror mycket på konfigureringar) men Windows 2008 Server presterar riktigt bra, framför allt om man inte loggar in på skrivbordet |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Instämmer med StefanBergfeldt, IIS7.5 med FastCGI-implementation av PHP och med cachetillägget går riktigt bra. Kör man php på det gamla sättet (som de flesta howto:s använder) så är det betydligt slöare.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|