FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan alla på WN!
Det är så att jag ska starta ett företag nu framöver och har en logga eller vad man ska säga och jag skulle gärna vilja varumärkesskydda/designskydda denna. Jag vet inte vad skillnaden är riktigt och tänkte höra lite om kostnader också (tycker att PRV är lite diffusa ibland). Det dumma är ju att jag är en fattig student och mina föräldrar har inte ekonomin att hjälpa till med denna kostnad :/ Så om det kostar några tusen kommer jag inte ha råd att betala det här. För det finns väl risk att någon tar och registrerar loggan trots att jag använt den först? (Varför skulle man annars skydda det?) EDIT: En sidofråga, går det att ansöka om riskkapital för detta hos ALMI? Typ 7-10k borde väl räcka? Tack på förhand! Vänliga hälsningar, Muqito Senast redigerad av Muqito den 2010-10-10 klockan 11:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är ganska ovanligt att "vanliga småföretag" företag varumärkesskyddar sin logga.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Jag vill bara inte att någon kommer och säger "hörru du, du får inte använda den loggan längre för någon har betalt för varumärkesskydd". Om jag ska trycka upp t-shirtar t.ex. osv. Nu kanske det här låter korkat, men kan det bli så? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Gör du loggan själv har du ju upphovsrätten på din sida. Nu vet jag inte hur mycket det hjälper i såna här samanhang, men det bör nog räcka till en början iaf.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjenare.
Jag tycker generellt att man skall registrera ett varumärke om man avser tjäna sitt levebröd på en produkt eller tjänst som är knutet till varumärket. Hur jobbigt vore det inte om du arbetar upp ett namn i din hemkommun eller din del av landet och tjänar bra pengar på det du sysslar med. Sedan kommer en nationell aktör som mitt framför näsan på dig registrerar "ditt" varumärke och kräver att du skall sluta använda det. Exempel: Du har ett företag som heter Bengt Eriksson byggnads AB men i folkmun kallas du "Byggar Bengan", din hemsideadress är byggarbengan.se och du har förutom visitkort, t-shirts och reklamblad lagt ner 15.000:- på att helfoliera din arbetsbil med Byggar Bengan på hela sidan. Sen startar NCC en ny tjänst där de knyter till sig olika underentreprenörer i olika delar av landet. Med Nisse från Manpower i färskt minne så väljer dem att kalla sin nya tjänst "Byggar Bengan - Din lokala byggare" Deras marknadsavdelning gör sin läxa och registrerar alla varumärken som har med Byggar Benngan att göra i olika konstellationer samt i ett brett spektrum av branscher. När deras representant som verkar i ditt område eller del av landet upptäcker att du finns så kommer denne genast inleda en process mot dig för att de har ensamrätt till namnet. Du kommer tillslut bli tvungen att byta namn och gör du inte det stämmer dem dig för varumärkesintrång. Det blir ett civilrättsligt mål som du aldrig har råd att driva. Nu kanske detta blir ett skräckscenario, men det är absolut tänkvärt. Att registrera ett varumärke kostar 1900:- och den summan är per ansökan som förbrukas direkt. Även om du inte får varumärket så är dina pengar förlorade. därför är det bra att göra lite research innan. Sök i olika varumärkesregister (Här är PRV's varumärkesregister http://wwwm.prv.se/vmi/default.jsp ) Här kan du läsa mer om olika typer av varumärken: http://www.prv.se/Varumarke/Vad-ar-ett-varumarke/ Lycka till med varumärkesansökan! =) Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Såhär skriver PRV Citat:
Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns också något som heter inarbetade varumärken. Ett varumärke måste inte vara registrerat även om det är en fördel.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det dyra är inte att varumärkesskydda/designskydda loggan utan rättegångskostnader mot folk som gör intrång. Har du inte pengar till det ger det ju inget att skydda loggan när du sen inte kommer att ha råd att försvara den juridiskt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Sannolikheten att någon annan skulle registera varumärket är miniminal, men kritiska domäner kopplande till ditt framtida varumärke kan registeras fort. Jag vill förtydliga att jag givetvis inte påstår att webthigern vill illa på något sätt. Jag tycker bara att man skall vara allmänt försiktig med varumärken. En idé man går omkring med kan vara kass, eller genial. Senast redigerad av Blomsterpassion den 2010-10-26 klockan 10:30 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|