Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varumärkesskydd /Designskydd kostnad?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-10, 11:01 #1
Muqito Muqito är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Medlem

Standard Varumärkesskydd /Designskydd kostnad?

Hejsan alla på WN!

Det är så att jag ska starta ett företag nu framöver och har en logga eller vad man ska säga och jag skulle gärna vilja varumärkesskydda/designskydda denna.

Jag vet inte vad skillnaden är riktigt och tänkte höra lite om kostnader också (tycker att PRV är lite diffusa ibland).

Det dumma är ju att jag är en fattig student och mina föräldrar har inte ekonomin att hjälpa till med denna kostnad :/ Så om det kostar några tusen kommer jag inte ha råd att betala det här.

För det finns väl risk att någon tar och registrerar loggan trots att jag använt den först? (Varför skulle man annars skydda det?)

EDIT:
En sidofråga, går det att ansöka om riskkapital för detta hos ALMI?

Typ 7-10k borde väl räcka?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar,
Muqito

Senast redigerad av Muqito den 2010-10-10 klockan 11:26
Muqito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-10, 11:31 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det är ganska ovanligt att "vanliga småföretag" företag varumärkesskyddar sin logga.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-10, 11:43 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det är ganska ovanligt att "vanliga småföretag" företag varumärkesskyddar sin logga.
Okej, jo det förstår jag. Men om jag behöver loggan för företaget då? Ska jag bara köra på som vanligt då? Alltså så länge ingen kan komma att kränga undan mig för att de har betalt så är det inga som helst problem

Jag vill bara inte att någon kommer och säger "hörru du, du får inte använda den loggan längre för någon har betalt för varumärkesskydd".

Om jag ska trycka upp t-shirtar t.ex. osv.

Nu kanske det här låter korkat, men kan det bli så?
Oläst 2010-10-10, 12:01 #4
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Gör du loggan själv har du ju upphovsrätten på din sida. Nu vet jag inte hur mycket det hjälper i såna här samanhang, men det bör nog räcka till en början iaf.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-20, 23:36 #5
webthigern webthigern är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2009
Nykomling

Tjenare.

Jag tycker generellt att man skall registrera ett varumärke om man avser tjäna sitt levebröd på en produkt eller tjänst som är knutet till varumärket. Hur jobbigt vore det inte om du arbetar upp ett namn i din hemkommun eller din del av landet och tjänar bra pengar på det du sysslar med. Sedan kommer en nationell aktör som mitt framför näsan på dig registrerar "ditt" varumärke och kräver att du skall sluta använda det.

Exempel: Du har ett företag som heter Bengt Eriksson byggnads AB men i folkmun kallas du "Byggar Bengan", din hemsideadress är byggarbengan.se och du har förutom visitkort, t-shirts och reklamblad lagt ner 15.000:- på att helfoliera din arbetsbil med Byggar Bengan på hela sidan.

Sen startar NCC en ny tjänst där de knyter till sig olika underentreprenörer i olika delar av landet. Med Nisse från Manpower i färskt minne så väljer dem att kalla sin nya tjänst "Byggar Bengan - Din lokala byggare" Deras marknadsavdelning gör sin läxa och registrerar alla varumärken som har med Byggar Benngan att göra i olika konstellationer samt i ett brett spektrum av branscher. När deras representant som verkar i ditt område eller del av landet upptäcker att du finns så kommer denne genast inleda en process mot dig för att de har ensamrätt till namnet. Du kommer tillslut bli tvungen att byta namn och gör du inte det stämmer dem dig för varumärkesintrång. Det blir ett civilrättsligt mål som du aldrig har råd att driva.

Nu kanske detta blir ett skräckscenario, men det är absolut tänkvärt.

Att registrera ett varumärke kostar 1900:- och den summan är per ansökan som förbrukas direkt. Även om du inte får varumärket så är dina pengar förlorade. därför är det bra att göra lite research innan. Sök i olika varumärkesregister (Här är PRV's varumärkesregister http://wwwm.prv.se/vmi/default.jsp )

Här kan du läsa mer om olika typer av varumärken: http://www.prv.se/Varumarke/Vad-ar-ett-varumarke/

Lycka till med varumärkesansökan! =)

Mvh
webthigern är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-24, 21:53 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av webthigern Visa inlägg
Tjenare.

Jag tycker generellt att man skall registrera ett varumärke om man avser tjäna sitt levebröd på en produkt eller tjänst som är knutet till varumärket. Hur jobbigt vore det inte om du arbetar upp ett namn i din hemkommun eller din del av landet och tjänar bra pengar på det du sysslar med. Sedan kommer en nationell aktör som mitt framför näsan på dig registrerar "ditt" varumärke och kräver att du skall sluta använda det.

Exempel: Du har ett företag som heter Bengt Eriksson byggnads AB men i folkmun kallas du "Byggar Bengan", din hemsideadress är byggarbengan.se och du har förutom visitkort, t-shirts och reklamblad lagt ner 15.000:- på att helfoliera din arbetsbil med Byggar Bengan på hela sidan.

Sen startar NCC en ny tjänst där de knyter till sig olika underentreprenörer i olika delar av landet. Med Nisse från Manpower i färskt minne så väljer dem att kalla sin nya tjänst "Byggar Bengan - Din lokala byggare" Deras marknadsavdelning gör sin läxa och registrerar alla varumärken som har med Byggar Benngan att göra i olika konstellationer samt i ett brett spektrum av branscher. När deras representant som verkar i ditt område eller del av landet upptäcker att du finns så kommer denne genast inleda en process mot dig för att de har ensamrätt till namnet. Du kommer tillslut bli tvungen att byta namn och gör du inte det stämmer dem dig för varumärkesintrång. Det blir ett civilrättsligt mål som du aldrig har råd att driva.

Nu kanske detta blir ett skräckscenario, men det är absolut tänkvärt.

Att registrera ett varumärke kostar 1900:- och den summan är per ansökan som förbrukas direkt. Även om du inte får varumärket så är dina pengar förlorade. därför är det bra att göra lite research innan. Sök i olika varumärkesregister (Här är PRV's varumärkesregister http://wwwm.prv.se/vmi/default.jsp )

Här kan du läsa mer om olika typer av varumärken: http://www.prv.se/Varumarke/Vad-ar-ett-varumarke/

Lycka till med varumärkesansökan! =)

Mvh
Tycker du att man ska man registrera figurmärke eller ordmärke?
Oläst 2010-10-25, 22:28 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Muqito Visa inlägg
Tycker du att man ska man registrera figurmärke eller ordmärke?
Hej.

Såhär skriver PRV
Citat:

Ordmärken

Ordmärken kan bestå av ett eller flera ord, som till exempel JAPP eller MARCO POLO. Varumärkena kan även bestå av siffer- eller bokstavskombinationer som till exempel SVT eller 3RT. Ordmärken registreras alltid i ett standardtypsnitt. Om ditt varumärke ska utformas på ett speciellt sätt eller med ett särskilt typsnitt måste du söka det ordet som ett figurmärke.

Figurmärken/logotyper

Figurmärken är varumärken som består av en figur eller av en figur och ett ord i kombination. Ett ordmärke som utformats med ett särskilt typsnitt räknas som ett figurmärke och kan vara antingen i färg eller i svartvitt.
Jag tycker beskrivningen är ganska klar. Men om du säger vad du vill döpa företaget till så kan jag hjälpa dig mera.

Mvh
webthigern är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-26, 10:04 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det finns också något som heter inarbetade varumärken. Ett varumärke måste inte vara registrerat även om det är en fördel.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-26, 10:13 #9
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Det dyra är inte att varumärkesskydda/designskydda loggan utan rättegångskostnader mot folk som gör intrång. Har du inte pengar till det ger det ju inget att skydda loggan när du sen inte kommer att ha råd att försvara den juridiskt.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-26, 10:22 #10
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av webthigern Visa inlägg
Men om du säger vad du vill döpa företaget till så kan jag hjälpa dig mera.
Om jag hade en idé på ett företagsnamn / varumärke / ordmärke/ domän som jag ännu inte registerat, men tror på, så hade jag inte skrivit ut det här på forumet WN, eller kommunicerat det till personer jag inte känner.

Sannolikheten att någon annan skulle registera varumärket är miniminal, men kritiska domäner kopplande till ditt framtida varumärke kan registeras fort.

Jag vill förtydliga att jag givetvis inte påstår att webthigern vill illa på något sätt. Jag tycker bara att man skall vara allmänt försiktig med varumärken. En idé man går omkring med kan vara kass, eller genial.

Senast redigerad av Blomsterpassion den 2010-10-26 klockan 10:30
Blomsterpassion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017