Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Din kund måste få tillgång till källkoden utan extra kostnad. Din kund får också tillåtelse att ändra, sprida, sälja, modifiera etc din kod under samma villkor (under samma GPL-licens). Din kund kan alltså, om hon vill, sälja vidare dina ändringar förutsatt att även hon ger sina kunder källkoden. Det kan du inte hindra henne från.
Du behöver inte ge alla (vem som helst) tillgång till källkoden, utan bara din kund.
Ett exempel är Linux-distributören Red Hat. Linux är ett GPL-program. Red Hat gör ändringar till Linux, paketerar och säljer detta. Red Hats kunder har rätt att få gratis tillgång till källkoden för Linux, de har rätt att sprida Red Hats version av Linux vidare etc. Detta har gjort att det finns en gratisversion av Red Hats Linux-distribution. Den gratisversionen heter CentOS och är alltså exakt samma program förutom att man byt ut namnet "Red Hat" till "CentOS".
De som ger bort CentOS har alltså köpt Red Hats Linux-distribution, fått tillgång till Red Hats källkod, gjort en search-and-replace på namnet "Red Hat" till "CentOS", kompilerat om alltsammans och ger bort det gratis.
Anledningarna till att företag som Red Hat ändå finns kvar är:
* Red Hat ger inte support på CentOS. Bara kunder med supportavtal får hjälp av Red Hat.
* Alla Red Hats kunder är inte intresserade av att sälja programmen vidare. Red Hat har program som kostar tiotusentals kronor, och den som köper ett sådant program vill kanske inte att ens konkurrenter ska få programmet gratis - därför sprider de inte programmet vidare.
|
Utmärkt förklarat! En stor stjärna i kanten!
Då förstår jag. Och det där med supporten låter ju mycket bra och är väl något jag kan relatera till: Jag har väl oavsett avtal rätten att välja vilka jag vill ge support till?