| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | |||
|
||||
|
Har WN som tidsfördriv
|
Det går tyvärr inte riktigt att jämföra aktörerna ovan då alla använder olika metoder och erbjuder olika kvalitet. Min gissning är att du får mest kvalitet och valuta för pengarna hos Pineberry. Men jag är själv inte kund så ska inte garantera det.
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Nykomling
|
Svar på din fråga rent konkret kan jag inte ge dig här rakt upp och ner. Här är en handfull tips jag kan delge.
Lär dig SEO. När du kan mer om sökmotoroptimering kommer du känna större trygghet i det du köper. Känner man stor skepsis mot branschen eftersom den är som den är. Är det ett steg i rätt riktning, det är något som betalar sig över tid. Alla bolag har sina case som man skyltar med, stora som små. Undersök referenser och track-record precis som du gör just nu. Luta dig inte bara mot enstaka case, utan sök över tid hur SEO-företag har skapat bra resultat så att du kan göra en kvalificerad riskbedömning. Jag har under mina år som oberoende förmedlare och rådgivare praktiska exempel från en handfull bolag. Och vill påpeka att alla kan optimera, men med olika metoder och av skiftande kvalité. Min erfarenhet är att skräddarsydda lösningar som anpassas efter kunden nuvarande situation och målsättning samt rådande konkurrens är den bästa lösningen. Varningar/Undvik Jag varnar alla företag från att lyssna till garantier. Hur vet du att dina konkurrenter inte satsar dubbelt så mycket som du på exakt samma ord/fraser? Resultatgarantier är kort och gott försäljningsargument för att få in ordern. Och det faller in på sin orimlighet att kunna garantera resultat då det är så många olika faktorer som har sin roll i resultatet. Jag ber även företag att undvika avtal med långa bindningstider. Har man en väl fungerande teknik finns det ingen anledning till att vagga in kunder i långa avtal. Villkoren är därutöver krångliga och antalet företag som inte har sagt upp i rätt tid har jag tappat vid det här laget. Som tyvärr har tvingats vara kvar i avtalet ytterligare 12 månader till. Därtill ställer jag mig tveksam till att 9 av 10 kunder förnyar avtalet efter första 12 månaderna. Viktiga parametrar är att du ställer transparens till sin spets. Kräv att få veta exakt vad som görs, och varför. Kräv att få veta exakt från vilka sajter du får en länk ifrån. Du är förhoppningsvis rädd om ditt varumärke, så ställ krav på miljön ditt varumärke medverkar i. Sätt upp nyckeltal och målvärden. Dvs, mät hur många köp som ett ord/fras genererar. Senast redigerad av Larenholtz den 2010-09-30 klockan 23:57 |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | ||
|
|||
|
Hej, jag är ny här.
|
Jag har handlat upp och varit kund hos de flesta SEO-företag sedan 2003 och min kundnöjdhet har legat mellan "djupt missnöjd" och "Inte helt missnöjd".
Det värsta är att många leverantörer (fortfarande?!) försöker att dölja för kunden vad de gör. Om jag skulle välja ett enda kriterium skulle det vara just transparens. Välj den som bäst kan förklara hur de kommer att jobba. Varför då? SEO och SEM är för viktigt för den som driver en online-business för att man bara ska outsourca det till någon som sköter i det fördolda. Det är som att ta körkort utan att ta reda på var ratten sitter. En hel del jobb (onpage optimization och Sök-PR tex) kommer fortfarande att ligga på dig och hur ska du kunna göra det när du inte vet vad din leverantör gör? Pineberrry har gjort ett mycket seriöst intryck på mig, men jag har ännu inte jobbat med dem så jag kan inte säga något om resultaten. Lycka till! |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | ||
|
|||
|
Medlem
|
Citat:
Det skrämmande är att nästan samtliga jag pratat med snackar skit om sina konkurrenter. Något som också är extremt avtändande är dom stora bolagens säljare som har lite kunskap om SEO och en massa påtryckande samt fula säljargument. Har fortfarande många säljare som ringer mig ett par gånger per dag trots att jag tackat nej. Det finns ingen som helst standard i branschen. Tryggheten jag vanligtvis känner mot stora, internationella samt etablerade företag känner jag inte alls i den här branschen. Börjar luta åt att jag väljer duktiga, ärliga SEO proffs som arbetar ensamma. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | |||
|
||||
|
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sedan vill jag också ge Pineberry lite uppmärksamhet. Jag har haft lite kontakt med dem och försöker följa dem lite extra. De verkar mycket seriösa även för en skeptiker som mig. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#6 | |||
|
||||
|
Nykomling
|
Citat:
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#7 | ||
|
|||
|
Medlem
|
Citat:
En kommentar på det du sa angående att du varnar för företag som lämnar garantier. Absolut att företag som lämnar garantier kan vara en varningssignal. Men om det är ett företag som tar betalt efter resultat(till exempel top3 på google) då ser jag inget problem i det, utan ett självsäkert företag som tror på sina tjänst. För i slutändan så betalar jag som kund inget om resultat ej uppnås. Tänker jag fel? Senast redigerad av Hansen88a den 2010-10-01 klockan 15:43 |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#8 | ||
|
|||
|
Nykomling
|
Citat:
Jag förstår dig, jag upplevde samma sak som förmedlare och rådgivare på en webbyrå tidigare. Och fortarande som egen. Fortfarande så är det många större företag på marknaden som har väldigt strängt och proaktivt säljfokus på sig. I stundens hetta är jag klart övertygad över att det är för många "säljare" som lovar lite för mycket. Just för att få in den där ordern som behövs för att mer eller mindre kunna vara kvar på sitt arbete. Jag känner inte till något som är gratis. De bolag som tar betalt när man är topp 10, eller topp 3 har oftast en startkostnad. Visst kan det vara så att de tror på sin tjänst, och är säkra på att de kan leverera resultat. Min kunskap baseras dock på flertalet praktiska exempel som jag har varit delaktig i, eller haft insyn i. Jag ställer större krav för mina kunder i hur man levererar resultat. Vad är det för typ av teknik man använder sig utav osv. Arbetar man enligt Google riktlinjer osv. Man kan lätt stirra sig blind på priser, och olika betalningssätt. Det är försäljningsknep som man använder sig utav. Man vet att det är det du hugger på, för inte lyssnar du till hur man arbetar med sajtnätverk, sajtens struktur osv. Det är allt för tekniskt och man somnar på två minuter. Med andra ord kan båda betalningsätten leverera, men det är inte hur du betalar som skapar resultat. Det är leverantörens kompetens, teknik och musklerna i tekniken som skapar resultat. |
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|