Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Val av SEO företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-01, 14:35 #1
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Larenholtz Visa inlägg
Svar på din fråga rent konkret kan jag inte ge dig här rakt upp och ner. Här är en handfull tips jag kan delge.

Lär dig SEO.

När du kan mer om sökmotoroptimering kommer du känna större trygghet i det du köper. Känner man stor skepsis mot branschen eftersom den är som den är. Är det ett steg i rätt riktning, det är något som betalar sig över tid.

Alla bolag har sina case som man skyltar med, stora som små. Undersök referenser och track-record precis som du gör just nu. Luta dig inte bara mot enstaka case, utan sök över tid hur SEO-företag har skapat bra resultat så att du kan göra en kvalificerad riskbedömning.

Jag har under mina år som oberoende förmedlare och rådgivare praktiska exempel från en handfull bolag. Och vill påpeka att alla kan optimera, men med olika metoder och av skiftande kvalité.

Min erfarenhet är att skräddarsydda lösningar som anpassas efter kunden nuvarande situation och målsättning samt rådande konkurrens är den bästa lösningen.

Varningar/Undvik

Jag varnar alla företag från att lyssna till garantier. Hur vet du att dina konkurrenter inte satsar dubbelt så mycket som du på exakt samma ord/fraser? Resultatgarantier är kort och gott försäljningsargument för att få in ordern. Och det faller in på sin orimlighet att kunna garantera resultat då det är så många olika faktorer som har sin roll i resultatet.

Jag ber även företag att undvika avtal med långa bindningstider. Har man en väl fungerande teknik finns det ingen anledning till att vagga in kunder i långa avtal. Villkoren är därutöver krångliga och antalet företag som inte har sagt upp i rätt tid har jag tappat vid det här laget. Som tyvärr har tvingats vara kvar i avtalet ytterligare 12 månader till.

Därtill ställer jag mig tveksam till att 9 av 10 kunder förnyar avtalet efter första 12 månaderna.

Viktiga parametrar är att du ställer transparens till sin spets. Kräv att få veta exakt vad som görs, och varför. Kräv att få veta exakt från vilka sajter du får en länk ifrån. Du är förhoppningsvis rädd om ditt varumärke, så ställ krav på miljön ditt varumärke medverkar i.

Sätt upp nyckeltal och målvärden. Dvs, mät hur många köp som ett ord/fras genererar.
Tack för en mycket bra svar!

En kommentar på det du sa angående att du varnar för företag som lämnar garantier. Absolut att företag som lämnar garantier kan vara en varningssignal. Men om det är ett företag som tar betalt efter resultat(till exempel top3 på google) då ser jag inget problem i det, utan ett självsäkert företag som tror på sina tjänst.

För i slutändan så betalar jag som kund inget om resultat ej uppnås. Tänker jag fel?

Senast redigerad av Hansen88a den 2010-10-01 klockan 14:43
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-01, 22:32 #2
Larenholtz Larenholtz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2010
Larenholtz Larenholtz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2010
Standard Garantier, SEO-bolag

Citat:
Ursprungligen postat av Hansen88a Visa inlägg
Tack för en mycket bra svar!

En kommentar på det du sa angående att du varnar för företag som lämnar garantier. Absolut att företag som lämnar garantier kan vara en varningssignal. Men om det är ett företag som tar betalt efter resultat(till exempel top3 på google) då ser jag inget problem i det, utan ett självsäkert företag som tror på sina tjänst.

För i slutändan så betalar jag som kund inget om resultat ej uppnås. Tänker jag fel?

Jag förstår dig, jag upplevde samma sak som förmedlare och rådgivare på en webbyrå tidigare. Och fortarande som egen.

Fortfarande så är det många större företag på marknaden som har väldigt strängt och proaktivt säljfokus på sig. I stundens hetta är jag klart övertygad över att det är för många "säljare" som lovar lite för mycket. Just för att få in den där ordern som behövs för att mer eller mindre kunna vara kvar på sitt arbete.

Jag känner inte till något som är gratis. De bolag som tar betalt när man är topp 10, eller topp 3 har oftast en startkostnad. Visst kan det vara så att de tror på sin tjänst, och är säkra på att de kan leverera resultat. Min kunskap baseras dock på flertalet praktiska exempel som jag har varit delaktig i, eller haft insyn i.

Jag ställer större krav för mina kunder i hur man levererar resultat. Vad är det för typ av teknik man använder sig utav osv. Arbetar man enligt Google riktlinjer osv. Man kan lätt stirra sig blind på priser, och olika betalningssätt.

Det är försäljningsknep som man använder sig utav. Man vet att det är det du hugger på, för inte lyssnar du till hur man arbetar med sajtnätverk, sajtens struktur osv. Det är allt för tekniskt och man somnar på två minuter.

Med andra ord kan båda betalningsätten leverera, men det är inte hur du betalar som skapar resultat. Det är leverantörens kompetens, teknik och musklerna i tekniken som skapar resultat.
Larenholtz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017