Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Upphovsrätt på låttexter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-28, 19:44 #1
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Oväntat. Det var inte det jag skrev, jag skrev hur det ser ut i verkligheten och vad artister och skivbolag normalt sett anser om det hela (undantag finns givetvis). Det är olagligt att gå mot rött också men det finns ofta fördelar för både bilister, gångtrafikanter och miljön att inte följa lagen och det är dessutom inte straffbart så länge man inte är en trafikfara (vilket givetvis också är syftet med lagen). Det finns här endast i extrema undantagsfall intäkter som kan motivera kontrakt eller något större intresse för någon. Det funkar liksom inte om 10000 personer frågar om lov att använda en bild, en låttext etc. Använder man dem på rätt sätt så är det lugnt i 99,999% av fallen.
Lite oväntat att du skulle försvara det, med tanke på vad du brukar tycka om fildelning tex.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-28, 20:33 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Lite oväntat att du skulle försvara det, med tanke på vad du brukar tycka om fildelning tex.
Tycker det är helt skilda saker. Är det okej med artister (eller textförfattare om det nu inte är riktiga band) och skivbolag så ser jag ingen anledning att tycka annorlunda. Det är ju dessutom en väsentlig skillnad då en övervägande majoritet inte tjänar några pengar alls på låttexter. Betalar man exempelvis för Spotify så bör man även kunna få tillgång till texterna.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-28 klockan 20:36
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-28, 22:38 #3
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
Det kan väl inte vara olagligt? Låttexter är ju något som kan spridas som en löpeld. Dessutom så skulle ju vem som helst kunna lyssna på en låt och skriva ned texten, då är det väl självklart att personen får publicera texten vart personen i fråga vill?

Kolla på text.nu t.ex, majoriteten utav deras texter finns i kommentarerna och det är alltså vanliga personer som har skrivit ned texter och valt att dela med sig utav dem. Är detta då olagligt?

Samtidigt så såg jag ett script så sent som förra veckan som var ett slags lyrics-script. Jag tänkte då verkligen inte tanken att "Jag kanske borde höra med STIM?".

Visst ska man följa lag och ordning, men detta känns lite överdrivet..
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-28, 23:17 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Dessutom så skulle ju vem som helst kunna lyssna på en låt och skriva ned texten, då är det väl självklart att personen får publicera texten vart personen i fråga vill?
Om jag köper en ljudbok, lyssnar och skriver ner den; får jag trycka den och sälja den då? Givetvis är det inte tillåtet utan tillstånd från rättighetsinnehavaren.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-29, 12:48 #5
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Det kan väl inte vara olagligt? Låttexter är ju något som kan spridas som en löpeld. Dessutom så skulle ju vem som helst kunna lyssna på en låt och skriva ned texten, då är det väl självklart att personen får publicera texten vart personen i fråga vill?

Det som är ganska intressant är statistik. Tex kan jag gå på en hockeymatch och skriver upp allt som händer, men får jag sno statistiken från tex swehockey.se?

Vem äger statistik?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-29, 14:34 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Det som är ganska intressant är statistik. Tex kan jag gå på en hockeymatch och skriver upp allt som händer, men får jag sno statistiken från tex swehockey.se?

Vem äger statistik?
Nej, i det första fallet har ju du själv producerat statistiken. När du kopierar den från swehockey så stjäl du den arbetstid de lagt ner på att få fram statistiken. Problemet är väl att bevisa att du stulit statistiken, om båda noterat allt rätt så ska ju den vara identisk. Om däremot Swehockey visar sig ha många fel i sin statistik och du också har exakt samma fel så kan man ju starkt misstänk copy/paste.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-29, 15:27 #7
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Nej, i det första fallet har ju du själv producerat statistiken. När du kopierar den från swehockey så stjäl du den arbetstid de lagt ner på att få fram statistiken. Problemet är väl att bevisa att du stulit statistiken, om båda noterat allt rätt så ska ju den vara identisk. Om däremot Swehockey visar sig ha många fel i sin statistik och du också har exakt samma fel så kan man ju starkt misstänk copy/paste.
Så lätt verkar det tyvärr inte vara (i alla fall inte i usa)

http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=1872892n och
http://amlawdaily.typepad.com/amlawd...ns-sports.html

Är det något som VET hur det är i Sverige?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-29, 12:18 #8
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Tycker det är helt skilda saker. Är det okej med artister (eller textförfattare om det nu inte är riktiga band) och skivbolag så ser jag ingen anledning att tycka annorlunda. Det är ju dessutom en väsentlig skillnad då en övervägande majoritet inte tjänar några pengar alls på låttexter. Betalar man exempelvis för Spotify så bör man även kunna få tillgång till texterna.
Vad har artisterna med texten att göra? Ja, det kan vara samma person, men det är oftast inte *hela* bandet som gör texten oavsett.

Vad menar du med att en övervägande majoritet inte tjänar pengar på låttexter? Menar du de som (olagligen) använder dem eller upphovsmännen?

De flesta som driver fildelningssajter tjänar inga pengar heller, och upphovsmännen är just de som tjänar de (grova) STIM-pengarna när låten spelas, artisten som framför den får inte hela kakan.

Jag betalar för P3, så jag borde få låttexterna gratis?

Det är fortfarande olagligt, men få bryr sig. Just nu.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-29, 13:01 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Vad har artisterna med texten att göra? Ja, det kan vara samma person, men det är oftast inte *hela* bandet som gör texten oavsett.

Vad menar du med att en övervägande majoritet inte tjänar pengar på låttexter? Menar du de som (olagligen) använder dem eller upphovsmännen?

De flesta som driver fildelningssajter tjänar inga pengar heller, och upphovsmännen är just de som tjänar de (grova) STIM-pengarna när låten spelas, artisten som framför den får inte hela kakan.

Jag betalar för P3, så jag borde få låttexterna gratis?

Det är fortfarande olagligt, men få bryr sig. Just nu.
Nu generaliserar du en hel del och utgår från radiopop (situationen ser helt annorlunda ut inom andra genrer) men strunt samma. Jag menade främst upphovsmännen i det fallet. Samma sak gäller dock de som använder texterna. Den dagen det går att ta betalt för låttexter så är situationen en helt annan men i nuläget finns det inte en chans i världen att se din utopi bli verklighet. Jag är dock tveksam till att det någonsin kommer inträffa då det inte går att separera musik och låttext och i minst 99,99% av fallen så är låttexter ur litterär synvinkel helt värdelösa.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017