FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tycker det är helt skilda saker. Är det okej med artister (eller textförfattare om det nu inte är riktiga band) och skivbolag så ser jag ingen anledning att tycka annorlunda. Det är ju dessutom en väsentlig skillnad då en övervägande majoritet inte tjänar några pengar alls på låttexter. Betalar man exempelvis för Spotify så bör man även kunna få tillgång till texterna.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-28 klockan 20:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det kan väl inte vara olagligt? Låttexter är ju något som kan spridas som en löpeld. Dessutom så skulle ju vem som helst kunna lyssna på en låt och skriva ned texten, då är det väl självklart att personen får publicera texten vart personen i fråga vill?
Kolla på text.nu t.ex, majoriteten utav deras texter finns i kommentarerna och det är alltså vanliga personer som har skrivit ned texter och valt att dela med sig utav dem. Är detta då olagligt? Samtidigt så såg jag ett script så sent som förra veckan som var ett slags lyrics-script. Jag tänkte då verkligen inte tanken att "Jag kanske borde höra med STIM?". Visst ska man följa lag och ordning, men detta känns lite överdrivet.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om jag köper en ljudbok, lyssnar och skriver ner den; får jag trycka den och sälja den då? Givetvis är det inte tillåtet utan tillstånd från rättighetsinnehavaren.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det som är ganska intressant är statistik. Tex kan jag gå på en hockeymatch och skriver upp allt som händer, men får jag sno statistiken från tex swehockey.se? Vem äger statistik? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Nej, i det första fallet har ju du själv producerat statistiken. När du kopierar den från swehockey så stjäl du den arbetstid de lagt ner på att få fram statistiken. Problemet är väl att bevisa att du stulit statistiken, om båda noterat allt rätt så ska ju den vara identisk. Om däremot Swehockey visar sig ha många fel i sin statistik och du också har exakt samma fel så kan man ju starkt misstänk copy/paste.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=1872892n och http://amlawdaily.typepad.com/amlawd...ns-sports.html Är det något som VET hur det är i Sverige? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Vad menar du med att en övervägande majoritet inte tjänar pengar på låttexter? Menar du de som (olagligen) använder dem eller upphovsmännen? De flesta som driver fildelningssajter tjänar inga pengar heller, och upphovsmännen är just de som tjänar de (grova) STIM-pengarna när låten spelas, artisten som framför den får inte hela kakan. Jag betalar för P3, så jag borde få låttexterna gratis? Det är fortfarande olagligt, men få bryr sig. Just nu. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
Svara |