FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
ADSL är ju kopparmodem på steroider så man ska verkligen vara försiktig och bara
använda bra grejer. Det kan vara din splitter/filtret som fått sig en liten kyss i somras när det åskade som värst, eller så. * Kontrollera splittern, låna en annan av en kompis. * Kontrollera kabeln (ju kortare telefonkabel - RJ-11 - desto bättre). Nätverkskabel (RJ-45) kan du köra i teorin 100 meter utan förstärkning. Testa också en kort nät- verkskabel för att ha allt på det torra. * Låna ett modem av en kompis. Räkna med att modemet behöver vara avstängt i minst 1h innan Tele2 kommer dela ut en ny IP-adress till det nya modemet. * Starta datorn i Felsäkert läge med nätverk (om du kör Windows) och testa Bred- bandskollen här. I Felsäkert läge är alla program såsom Antivirus och liknande av- stängda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En DSL-kabel, är det kabeln mellan väggen och modemet, den ska vara så kort som möjligt, det är ännu viktigare ju längre från stationen man bor.
För en TP-kabel ska kunna vara upp till 100m innan man behöver en repeater. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Verkligen kul att så många vill hjälpa till! Tack!
Med DSL-kabel så menar jag den vita, tunna kabeln mellan ADSL-split (som sitter i telefonjacket) samt modemet. Min dator står i mitt sovrum och modemet står bredvid datorn. Det är cirka 7-8 meter mellan modemet och telefonjacket, men min nuvarande DSL-kabel är så oerhört mycket längre. En lång bit utav kabeln ligger bara på golvet i en hög. Anledningen till att jag tog en sådan lång kabel är att killen på Expert sa att det inte spelade någon roll hur lång DSL-kabeln är. Nu i efterhand så funderar jag nästan på om man inte menade Nätverkskabeln, för den verkar kunna vara rätt så lång. Det jag behöver är alltså för det första en kortare DSL-label, men jag behöver även en nätverkskabel som är längre än den jag har nu eftersom att jag måste flytta modemet till byrån som står vid telefonjacket pga. den kortare DSL-kabeln. Gällande felsökning så har jag prövat att återställa modemet, prövat på en annan dator, bytt dsl-kabel, bytt nätverkskabel samt även modem - Ingenting har genererat någon skillnad. Observera att jag inte kör trådlöst utan en nätverkskabel går mellan min dator samt modemet. Tack på förhand |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|