FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||||||||
|
|||||||||
Mycket flitig postare
|
Jag kan svara på några frågor, resten lämnar jag åt någon som vet bättre :-)
Citat:
För aktiebolag och ekonomiska föreningar kan man själv välja om året skall börja i januari, maj, juli eller augusti. Vid slutet av ett räkenskapsår skall bokslut göras, och redovisning och deklaration till skatteverket baseras på vad som hänt under räkenskapsåret. Citat:
Utgå från din affärsplan och ta fram de uppgifter du behöver för att bedöma hur mycket du kommer jobba/fakturera under ett år. Detta är en uppskattning, och inget slutgiltigt. Jag startade aktiebolag i januari, och fyllde i beräknad nettoomsättning till 300k men är redan uppe i 500k. Jag tror att den beräknade nettoomsättningen tillsammans med den beräknade vinsten påverkar din preliminärskatt. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Skillnaden är NÄR du bokför fakturorna: Bokslutsmetoden (även kallad "Kontantmetoden") betyder att du bokför fakturan när den blir betald. Alltså: Du skriver ut fakturan, skickar den till kunden. När kunden betalar bokför du den som försäljning. Fakturametoden betyder att du bokför fakturan när du skickar den, och sedan bokför du betalningen när den fakturan betalas. Alltså: Du skriver ut fakturan, och skickar den till kunden och bokför som försäljning och kundfordran (pengar på väg in). När kunden betalar bokför du inbetalningen från banken till kundfordran. Kontantmetoden är enklare att bokföra, men fakturametoden ger en bättre bild över hur bolaget går (i resultat- och balansräkning) eftersom du har haft en försäljning men kanske inte fått betalt än. Citat:
--- Det står ganska bra förklarat på bolagsverkets och skatteverkets hemsidor om detta. Bara att leta. Det finns enklare sätt att jobba som "egen företagare", t.ex. "egenanställning". Du registrerar dig som uppdragstagare hos ett egenanställningsföretag, de anställer dig för de uppdrag du gör och sköter all bokföring, momsredovisning, fakturering, bokslut och andra tråkigheter medan du sköter verksamheten utan bekymmer och du behöver inte registrera egen firma. Detta kostar normalt 5-15% på omsättningen. Funkar riktigt smidigt. Har själv varit uppdragstagare i fem år innan jag startade eget. Det är ett fantastiskt sätt att komma igång utan krångel och risker. Kolla t.ex. Noak Resurskooperativ (www.noakresurs.se), Bolagskraft (www.bolagkraft.se), Uppdragshuset (www.uppdragshuset.nu) eller C-företaget (www.cforetaget.se) Lycka till! Senast redigerad av qson den 2010-09-20 klockan 16:30 Anledning: Hade vänt på Fakturametoden och boksluts(kontant)-metoden. Tack gfors för påpekan! :-) |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Fakturametoden = du bokför fakturan när den går iväg (som kundfordring), och du bokför betalningen när den sedan kommer. Bokslutsmetoden (även kallad Kontantmetoden) = du skickar fakturan (gör inget) och sedan bokför händelsen när du får betalning. Kontant/bokslutsmetoden är således mycket enklare om det är en liten verksamhet det handlar om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|